Utrata firmowych danych – jak jej uniknąć?
Utrata cyfrowych danych może pociągnąć za sobą wymierne straty finansowe. W jakich okolicznościach najczęściej dochodzi do usunięcia ważnych plików? W jaki sposób można się zabezpieczyć przed takimi sytuacjami?
Ludzkie błędy i awarie
Do usunięcia czy uszkodzenia firmowych danych może dojść w różnych okoliczności. Bardzo często przyczyną jest po prostu ludzki błąd czy niedopatrzenie. Wystarczy chwila nieuwagi i kilka kliknięć, by ważny plik został bezpowrotnie usunięty. Do utraty danych może dojść także w wyniku niefortunnych zdarzeń, takich jak zalanie firmowego laptopa kawą czy zgubienie przenośnej pamięci (np. pendrive’a albo karty pamięci), na której znajdowała się jedyna kopia ważnego pliku. Często przyczyną jest również niewłaściwe użytkowanie firmowego sprzętu. Dyski HDD, w które wyposażone są starsze laptopy i komputery stacjonarne, są bardzo podatne na fizyczne uszkodzenia. Nawet lekkie uderzenie może spowodować nieodwracalne uszkodzenia obracającego się talerza, na którym zapisane są pliki. Nowsze dyski SSD wykazują dużo większą odporność na uszkodzenia fizyczne, jednak jest to stosunkowo nowe rozwiązanie, które na rynku pojawiło się dopiero kilka lat temu. Do nieodwracalnej utraty cennych plików może dojść również wyniku awarii oprogramowania czy nagłej przerwy w dostawie prądu. Bardzo poważne zagrożenie dla firmowych danych stanowi również złośliwe oprogramowanie typu ransomware. Rozprzestrzenia się ono w za pośrednictwem fałszywych wiadomości e-mail oraz podmienionych stron internetowych. Po zainfekowaniu urządzenia szyfruje ono znajdujące się na nim pliki – by odzyskać do nich dostęp, użytkownik musi przelać cyberprzestępcom określoną sumę pieniędzy.
Jak się zabezpieczyć?
Utrata ważnych dokumentów może sparaliżować działanie całej firmy. Odzyskiwanie danych jest czasochłonne i nie zawsze kończy się sukcesem – zdarzają się bowiem sytuacje, w których przywrócenie skasowanych plików jest po prostu niemożliwe. Dlatego warto zawczasu podjąć działania, które zminimalizują ryzyko utracenia ważnych danych. Warto zadbać o systematyczne serwisowanie firmowego sprzętu oraz zapoznać pracowników z zasadami bezpiecznego korzystania ze służbowych komputerów. Aby uniknąć szkód, które mogą zostać spowodowane działaniem szkodliwego oprogramowania, warto zadbać o to, by na wszystkich komputerach zainstalowane było oprogramowanie antywirusowe i poprawnie skonfigurowany firewall. Warto również pamiętać o regularnym aktualizowaniu systemu operacyjnego oraz programów, z których korzystają pracownicy. Aby zwiększyć bezpieczeństwo firmowych danych, można również zainwestować w zasilacze wyposażone w funkcję awaryjnego podtrzymania zasilania – dzięki tym urządzeniom w przypadku nagłej przerwy w dostawie prądu użytkownicy zyskają czas na zapisanie projektów, nad którymi pracują. Jednak podstawowym zabezpieczeniem, które powinno być stosowane w każdej firmie, jest tworzenie kopii zapasowych danych. Utworzenie duplikatu pliku stanowi najskuteczniejszy sposób jego ochrony przed usunięciem czy uszkodzeniem. Jeszcze większy poziom bezpieczeństwa gwarantuje metoda, polegająca na tworzeniu dwóch kopii zapasowych pliku. Jedna z nich może być umieszczona w chmurze, a druga – na dysku zewnętrznym lub firmowym serwerze. Skuteczność tej metody uzależniona jest od tego, czy kopie zapasowe tworzone są systematycznie i obejmują wszystkie ważne dane. W przypadku utraty danych nieaktualna czy niekompletna kopie zapasowa nie pozwoli na skuteczne odtworzenie firmowych archiwów.
Profesjonalny serwer – gwarancja bezpieczeństwa danych
Przechowywanie kopii zapasowych firmowych danych na serwerze jest jedną z częściej wykorzystywanych zabezpieczeń. Zakup i utrzymanie firmowego serwera jest jednak rozwiązaniem mało ekonomicznym. Dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na usługi profesjonalnych firm hostingowych, które udostępniają własne serwery i odpowiadają za ich obsługę. Kompleksowe rozwiązania dla firm przygotowała nazwa.pl. W ofercie tego hostingodawcy znajdują się serwery oparte o wydajne i stabilne dyski SSD. Pliki umieszczane na serwerach są automatycznie replikowane i kopiowane do zapasowej lokalizacji. Zwiększa to bezpieczeństwo danych. Klienci mają możliwość zamówienia kopii serwera z ostatnich 48 godzin. Korzystając z usług nazwa.pl, otrzymasz profesjonalne wsparcie w zakresie konfiguracji i optymalizacji usług działających w ramach serwerów dedykowanych. Co ważne, serwery nazwa.pl umieszczone są Polcom Data Center – jest to nowoczesny obiekt, wyposażony w zaawansowane systemy zabezpieczeń. Urządzenia znajdujące się w Polcom Data Center zasilane są z kilku niezależnych źródeł energii, dzięki czemu dane pozostają bezpieczne nawet w przypadku poważnych awarii sieci elektrycznej.
Artykuł sponsorowany.
Może to Ci się spodoba
Co zrobić, by nie zwracać dotacji z UE?
Finansowanie projektów ze środków Unii Europejskiej jest obwarowane wieloma warunkami, które beneficjenci pomocy zobowiązani są bezwzględnie przestrzegać. Niestosowanie się do postanowień umów bądź nieprzestrzeganie zasad obowiązujących przy rozliczaniu wydatków grozi
Łatwiejsza relacja firmy z klientami = CRM
Konkurencja na dzisiejszym rynku jest ogromna. Setki, a nawet tysiące firm, rywalizują ze sobą na co dzień, by zdobyć jak największą rzeszę klientów, ponieważ to ma swój bezpośredni przekład na
Ochrona firmowego logo. Wszystko, co powinieneś wiedzieć
Codziennie w obrocie gospodarczym pojawiają się nowe znaki towarowe, tworząc wartościowy element promocji oraz majątku każdego przedsiębiorstwa. Fantazyjne logo jest wizytówką każdej firmy, która staje się magnesem dla nowych klientów.
Polskie firmy chcą zagospodarować niszę na rynku mikrosatelitów
Rozwój niszowych technologii kosmicznych daje szanse włączenia się polskiego przemysłu do projektów europejskich. Niezagospodarowaną niszą na rynku są mikrosatelity o wadze nieprzekraczającej 150 kg. W tym obszarze Polska ma duże szanse
Faktury zaliczkowe – zasady wystawiania i rozliczania
Pewną trudność sprawia przedsiębiorcom rozliczanie wpłat zaliczkowych na poczet dostaw towarów lub usług, które odbędą się w przyszłości. W jaki sposób dokumentować wpłaty zaliczek, kiedy regulować zobowiązania z fiskusem i
Jak bezpiecznie zaciągnąć kredyt hipoteczny na zakup mieszkania w Poznaniu?
Poznań to duże miasto, w którym ceny nieruchomości są wysokie. Mimo tego, wiele osób nie wyobraża sobie wynajmowania mieszkania przez wiele lat. Aby spełnić marzenia o własnym „M”, decydują się
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post