Wskaźnik rotacji zapasów – ułatwienie w korektach kosztów
Zgodnie z treścią art. 15b, ust. 2 ustawy o CIT podatnik, który otrzymał fakturę z terminem płatności dłuższym niż 60 dni, a płatności tej nie uregulował przez 90 dni od daty ujęcia jej w kosztach podatkowych, wówczas ma on obowiązek skorygować koszty o kwoty wynikające z nieopłaconej faktury. Pilnowanie upływających terminów może nastręczać wielu kłopotów, zwłaszcza w dużych firmach, dlatego warto zastanowić się nad zastosowaniem wskaźnika rotacji zapasów.
Podatnik zobowiązany do zachowania terminów wynikających z art. 15b, ust. 2 ustawy o CIT, w praktyce powinien codziennie weryfikować terminy, w których faktury zostały ujęte w kosztach podatkowych oraz terminy, w których dokonano płatności za nie. Często narzędzia księgowe nie są tak wyspecjalizowane, aby proces monitorowania przebiegał w miarę sprawnie, pozostaje więc sprawdzanie dat „na pieszo”. Szczególnie trudne może się to okazać w przedsiębiorstwach, które odnotowują duży przepływ dokumentów księgowych, w tym faktur. W większości dotyka to dużych firm, ale bywają też i mniejsze podmioty, które nie uzyskują imponujących przychodów, za to pod względem ilości dokumentacji niczym się nie różnią od większych przedsiębiorstw.
Z pomocą może tu przyjść użycie wskaźnika rotacji zapasów. W przypadku zastosowania tego miernika, obliczanie 90-dniowego terminu należałoby rozpocząć nie od daty ujęcia faktury w kosztach podatkowych, a od daty wyznaczonej przez wskaźnik rotacji zapasów.
Wskaźnik ten informuje jaki czas jest przeciętnie potrzebny na sprzedaż towaru, licząc od daty jego zakupu. Jeżeli wg tego wskaźnika przeciętnie, od momentu zakupu do momentu sprzedaży towaru, upływa 20 dni, to korekta kosztów winna zostać przeprowadzona nie po upływie 90 dni od daty ujęcia kosztu w kosztach podatkowych, a po upływie 110 dni (jest to termin wynikający z przepisów ustawy o CIT – 90 dni, przedłużony o wskaźnik rotacji zapasów – 20 dni).
Choć uproszczona metoda ustalania terminów korekty kosztów nie jest poparta żadnymi regulacjami prawnymi, jednak prawidłowości takiego korygowania kosztów nie kwestionują organy podatkowe (interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 marca 2015 r., nr IBPBI/2/423-1476/14/BG).
Może to Ci się spodoba
ViaTOLL po rozbudowie mógłby posłużyć do walki z przemytem i wyłudzeniami podatku VAT
Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL w ciągu pięciu lat przyniósł prawie 7 mld zł do Krajowego Funduszu Drogowego. W przyszłym roku Ministerstwo Infrastruktury ma zadecydować o jego przyszłości, ponieważ w 2018 roku wygasa
Wydatki związane ze statutem przedsiębiorstwa
Część wydatków wydawanych przez podmioty gospodarcze jest zwolniona z konieczności uiszczania podatku przychodowego. Należą do nich ściśle te kwoty, które zostały przelane z założeniami określonymi w misji podmiotu i pokrywają
Unijny VAT kontra mali sprzedawcy usług elektronicznych
Od stycznia 2015r. sprzedawcy usług elektronicznych muszą stosować nowe prawo unijne. Sprzedawca, którego e-produkt kupi klient zagraniczny zobowiązany jest do odprowadzenia podatku VAT w kraju konsumenta. Nowelizacja jest wymierzona przeciwko
Likwidacja luki VAT – wyzwanie dla nowego rządu
Skala przekrętów podatkowych VAT jest ogromna. Według szacunków PwC luka VAT w Polsce wynosi 53 mld zł, wielkością odpowiada więc 3% PKB. Dla porównania, ok. 3,5% PKB wytwarza cały sektor
Od 2018 roku kasy fiskalne będą połączone z centralnym systemem fiskusa
Do 2020 roku wszystkie działające w polskich firmach kasy fiskalne, czyli ponad 1,8 mln urządzeń, będą musiały być połączone z centralnym systemem administracji podatkowej. Rząd chce przez e-paragony poprawić skuteczność kontroli skarbowych i uszczelnić
Strata w działalności gospodarczej– zasady rozliczania
W każdej działalności gospodarczej może zdarzyć się strata. Dotyczy to nie tylko przedsiębiorstw, które słabiej sobie radzą w danym okresie, ale również tych, które zainwestowały sporo środków w rozwiązania, które

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post