Zakup licencji kosztem podatkowym
Każde przedsiębiorstwo, oprócz podwładnych, potrzebuje sprzętów i urządzeń, do sprawniejszego wykonywania obowiązków. Aby usprawnić funkcjonowanie dostępnych technologii warto zakupić dodatkowe programy, które pozwolą na wprowadzenie nowych opcji, poprawią jakość i skuteczność.
Przykładowo pakiety antywirusowe, programy do księgowości, druku prasy, udostępniania zdjęć. Inaczej mówiąc warto zainwestować w zakup licencji, która za konkretną kwotę daje prawa autorskie do pewnym rozwiązań czy projektów.
Zakup licencji można doliczyć do kosztów prowadzenia firmy, ponieważ kupno programu ma zwiększyć zyski, dać przychody. Czasami zdarza się, że niektóre programy nie mogą zostać zaksięgowane w ten sposób. Aczkolwiek są to odosobnione przypadki.
Zakup nowego programu może być wpisane w koszty przedsiębiorstwa jednorazowo i stanowi przychód. Ale trzeba podkreślić, że dzieje się to tylko w sytuacji, gdy licencja wykorzystywana jest krócej niż rok, bowiem nie jest traktowana jako niematerialna i tylko raz odprowadza się od niej podatek.
Po upływie roku licencja nabiera wartości niematerialnej. Aby prawidłowo zapisać użytkowanie w koszty stosuje się odpisy, które otwierają przed podatnikiem dwie możliwości:
– amortyzacja jednorazowa odbywa się w miesiącu, w którym zakupiono licencję lub w miesiącu, w którym zaczęto z niej korzystać. W tym przypadku wartość licencji nie może przewyższać sumy 3500 zł.
– amortyzacja w czasie, gdy firma korzysta z licencji więcej niż rok. Rozliczenie kupna polega na odpisie amortyzacyjnym. Wtedy zapisać to należy jako środek trwały i niematerialny.
Justyna Błahut
www.BiznesGazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Czym charakteryzuje się opłata targowa?
Podstawowym źródłem dochodu każdej gminy są opłaty lokalne oraz podatki. Wśród nich jest opłata targowa. Funkcjonuje w odniesieniu do sprzedaży na targowiskach oraz podobnych stoiskach handlowych. Kogo dotyczy opłata targowa
Jak reklamę wliczyć do kosztów?
Bardzo często przedsiębiorcy inwestują w reklamę i akcje promocyjne, aby poprawić sprzedaż i prezentować swoje usługi. Niewielu jednak wie, jak traktować wydatki na reklamę. Czy rzeczywiście można wliczać je do
Kary za zwłokę nie są kosztem uzyskania przychodu
Choć kara za niedotrzymanie terminu wywiązania się z umowy nie jest ujęta w katalogu wyłączeń zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, to jednak nie można uznać jej
Kiedy opłaty można zaliczyć do kosztów przychodu firmy?
Od niedawna można spotkać się z sytuacją, gdy podatnik chce zaliczyć poniesione wydatki do kosztów przychodu, jednak nie posiada stosownych dokumentów. Przykładem może być wynajem pomieszczenia i regulowanie wszelkich dodatkowych
Czy wydatki poniesione na mieszkanie można wliczyć w koszty podatkowe firmy?
Osoba, której siedziba prowadzonej działalności gospodarczej znajduje się w miejscu zamieszkania, ma możliwość zaliczenia części wydatków poniesionych na mieszkanie w koszty podatkowe. Pierwszym krokiem jest określenie powierzchni lokalu, który ma
Jaki wpływ mają wahania kursowe na stawki amortyzacji?
Polscy biznesmeni niejednokrotnie sprowadzają sprzęty do swoich zakładów pracy z zagranicy. Chcąc ująć je w kosztach amortyzacji bezwzględnie muszą ustalić ich wartość w polskiej walucie. Nieodłącznym krokiem podczas przeliczania monet
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post