ZUS pomaga przyszłym emerytom i przedsiębiorcom z problemami finansowymi

Tylko w ciągu kilku dni z pomocy sześciuset doradców emerytalnych w ZUS skorzystało kilkadziesiąt tysięcy osób. Doradcy pomagają przygotować złożenie wniosku o emeryturę i wyliczyć wysokość świadczenia. Na pomoc mogą też liczyć przedsiębiorcy, którzy mają problemy z płynnością finansową. Doradcy ds. ulg i umorzeń wskażą najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań: rozłożenie należności na raty, odroczenie terminu płatności lub umorzenie należności z tytułu składek.

Od początku lipca we wszystkich oddziałach ZUS 595 doradców emerytalnych pomagają w wyborze najlepszego momentu przejścia na emeryturę.

– Doradca emerytalny wyjaśni zasady przyznawania emerytury, wytłumaczy, od czego zależy jej wysokość, poda informacje pomocne przy wyborze najlepszego momentu przejścia na emeryturę. Wyliczy również w kalkulatorze emerytalnym wysokość prognozowanej emerytury. Jeżeli klient zdecyduje się złożyć wniosek o emeryturę, doradca poinformuje go, jakie dokumenty należy przedłożyć i pomoże wypełnić dokumenty – mówi agencji Newseria Biznes Małgorzata Oryga, doradca ds. emerytalnych w ZUS.

Usługi doradcy emerytalnego w ZUS zostały wprowadzone w lipcu, po tym, jak z sukcesem zakończył się pilotaż projektu. W maju z pomocy 20 ekspertów w 2 oddziałach ZUS skorzystało 6 tys. osób. W lipcu tylko przez pierwszych kilka dni doradcy emerytalni obsłużyli ok. 60 tys. osób. Utworzenie stanowiska doradcy emerytalnego to wynik wejścia w życie przepisów obniżających wiek emerytalny kobiet do 60 i mężczyzn do 65 lat, co nastąpi na początku października. Z szacunków ZUS wynika, że w ostatnim kwartale 2017 roku przybędzie ok. 331 tys. osób, które będą mogły przejść na emeryturę.

Aby skorzystać z usług doradców emerytalnych, podczas wizyty w placówce ZUS należy wybrać na biletomacie kategorię spraw „Emerytury/Renty”, a następnie usługę „Doradca emerytalny”. Osoby, które mają założone konto na Platformie Usług Elektronicznych, mogą się umówić na wizytę przez internet.

 Klienci zainteresowani wyliczeniem prognozowanej wysokości emerytury mogą się zwrócić do Zakładu także listownie. Doradca emerytalny wyliczy wysokość prognozowanej emerytury na podstawie danych podanych przez klienta, a wydruk z kalkulatora emerytalnego wyśle listem. Warto pamiętać o tym, że przychodząc do Zakładu na wizytę u doradcy emerytalnego, należy wziąć ze sobą dokument potwierdzający tożsamość. Osoby, które są członkami OFE, powinny wziąć ze sobą ostatnią informację o stanie zgromadzonych tam środków – przypomina Małgorzata Oryga.

Na pomoc mogą tez liczyć przedsiębiorcy, którzy zalegają ze składkami. Od 2016 roku z porady doradców ds. ulg i umorzeń można skorzystać we wszystkich oddziałach ZUS.

– Płatnikom przysługują ulgi, kiedy nie zapłacili kilku lub kilkunastu składek ZUS lub gdy wiedzą, że nie będą w stanie zapłacić przyszłych składek. Mogą zgłosić się do najbliższego inspektoratu bądź oddziału ZUS, poprosić o kontakt z doradcą do spraw ulg i umorzeń. Doradca przeprowadzi przez całą procedurę, wyjaśni, jakie podjąć kroki, aby wyjść na prostą – tłumaczy Mateusz Gembal, doradca ds. ulg i umorzeń w ZUS.

Doradca na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskaże najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań przez rozłożenie spłaty należności na raty lub odroczenie terminu płatności bieżącej składki. Pracownik wspiera klientów na etapie kompletowania wniosku, wskazuje zakres wymaganej dokumentacji, objaśnia druki i formularze oraz pomaga przy wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.

– Jeśli pojawiają się kłopoty finansowe, firma może się zgłosić z wnioskiem o rozłożenie na raty należności z tytułu składek bądź odroczenie terminu płatności. Rozłożenie na raty należności z tytułu składek przysługuje, gdy firmy lub przedsiębiorcy nie zapłacili kilku bądź kilkunastu składek bieżących. Wówczas doradca przekaże wszelkie dokumenty, jak oświadczenie o stanie majątkowym osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej bądź prowadzącej działalność gospodarczą, oświadczenie o pomocy de minimis i poprosi również o dostarczenie dokumentów, np. PIT, zeznanie podatkowe, sprawozdania finansowe lub wyciąg z książki przychodów i rozchodów – wskazuje Mateusz Gembal.

Przed powstaniem stanowiska ds. ulg i umorzeń dużo było wniosków, których ZUS nie mógł rozpatrzyć m.in. ze względu na niedopełnienie wymaganych formalności przez przedsiębiorców. Jak pokazują statystyki, pojawienie się doradców wpłynęło na zwiększenie kwoty należności objętych dobrowolnymi formami spłaty. W okresie II półrocza 2016 roku o 3 663 wzrosła liczba płatników spłacających zadłużenie w ramach udzielonego układu ratalnego. W I połowie 2017 roku liczba ta wzrosła o 16 656 płatników.

Previous „Polskie Davos” dobiega końca. Trzy dni ważnych dla gospodarki debat
Next Rewitalizacja szansą dla wielu polskich miast

Może to Ci się spodoba

Prawo dla firm 0 Comments

Prace nad strategią rozwoju rynku kapitałowego nabierają tempa

Jeszcze w I kwartale 2019 roku rząd ma się zająć projektem strategii rozwoju rynku kapitałowego. Opracowany przez Ministerstwo Finansów dokument został już wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zdaniem Marcina

Prawo dla firm 0 Comments

Pracodawcy po pandemii nie zaczną masowo rezygnować z pracy zdalne

Co trzeci pracujący zdalnie regularnie wyrabia nadgodziny w znacznie większym stopniu niż podczas pracy w biurze. – Powodem jest brak kontroli nad swoim czasem pracy, a także nierespektowanie godzin pracy przez przełożonych – wyjaśnia Łukasz

Prawo dla firm 0 Comments

Nowa ustawa ograniczy dominację wielkiej czwórki firm audytorskich

Polski rynek audytu i doradztwa zdominowały firmy globalne z tzw. wielkiej czwórki. Z ich usług korzystają wszystkie spółki giełdowe skupione w WIG20 oraz większość jednostek zainteresowania publicznego. UOKiK wskazuje, że rynek ma cechy oligopolu

Prawo dla firm 0 Comments

Fundamentalne obowiązki syndyka

Najważniejszym zadaniem syndyka jest opieka i zarządzanie majątkiem upadającego przedsiębiorstwa. Oznacza to, że musi odpowiednio rozdzielić wszystkie dobra, żeby każdy wierzyciel odzyskał równowartość powierzonych pieniędzy. Jak uzyskać zezwolenie na pracę

Prawo dla firm 1Comments

Fiskus ściągnie bieżący VAT od upadłej spółki

Jeżeli wierzytelność z tytułu VAT powstała dopiero po ogłoszeniu upadłości spółki, to naczelnik urzędu skarbowego słusznie wyegzekwował ją z majątku spółki, zamiast zgłosić sędziemu komisarzowi – orzekł Wojewódzki Sąd Administracyjny.

Przedsiębiorca w sądzie 0 Comments

Służebność przesyłu – regulacje prawne w praktyce

Przedsiębiorca przesyłowy może realizować interes publiczny na terenie będącym prywatną własnością. Z drugiej strony, właściciel terenu ma prawo domagać się wynagrodzenia tytułem ustanowienia służebności przesyłu. Właściciel terenu, na którym od

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź