3 kroki do ekologicznego biura, czyli zero waste w praktyce
Z danych GUS wynika, że produkujemy coraz więcej śmieci. Statystyczny Polak wytwarza około 283 kg odpadów w skali roku. W porównaniu z innym krajami Europy jesteśmy w niechlubnej czołówce. W opozycji do nadmiernej konsumpcji wyrasta trend zero waste. Jego guru, Bea Johnson pokazuje na swoim blogu, jak czteroosobowa rodzina może produkować jedynie jeden słoik śmieci rocznie. Czy każdy z nas może im dorównać? A jeśli tak, od czego powinniśmy zacząć? I czy filozofię zero waste można wprowadzić także w biurze?
Zero waste to trend, który coraz silniej zaznacza swoją obecność. W 2014 roku w Berlinie dwie przyjaciółki otworzyły pierwszy bezodpadowy market. Ekologiczna fala dociera powoli także do Polski. Sklepy zero waste, w których nie znajdziesz jednorazowych opakowań, powstały ostatnio w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Te przykłady pokazują, że warto myśleć szerzej – nie tylko w obrębie własnego domu, ale także w miejscu pracy. Całkowite wyeliminowanie śmieci w firmie jest niemożliwe, istnieje jednak kilka rozwiązań zero waste, które warto wykorzystać, by stworzyć ekologiczne biuro.
1. Zacznij od wody w firmie
Pierwszym krokiem do ekologii w firmie jest ograniczenie produkcji plastikowych odpadów, zwłaszcza butelek PET. Zapewnienie pracownikom stałego dostępu do wody pitnej w biurze to obowiązek zarządzającego firmą. Warto więc pomyśleć o dystrybutorze filtrującym wodę, który jest gwarancją czystej i świeżej wody.
Innym, popularnym w biurach rozwiązaniem jest woda butelkowana. Jednak oznacza nie tylko większą produkcję śmieci, ale także konieczność znalezienia miejsca na jej magazynowanie oraz częste dostawy. Alternatywą jest dystrybutor wody, dzięki któremu zaoszczędzisz czas, miejsce i pieniądze.
2. Papierowe kubki vs ekspres do kawy
Plastik to nie jedyna przyczyna zanieczyszczenia środowiska. Kolejnym często wyrzucanym surowcem jest papier. Głównym źródłem papierowych odpadków są jednorazowe kubki na kawę i herbatę, w których dostajemy napoje na wynos. Z badań firmy Euromonitor wynika, że Polacy wypijają ponad jedną filiżankę kawy dziennie, a firma Eden Springs donosi, że ponad połowa z nas pije kawę w pracy. Ekspres do kawy ustawiony w kuchni znacznie ograniczy zużycie kubków z kawiarni. Dodatkową zaletą ekspresu jest możliwość zrobienia kawy odwiedzającym firmę klientom. Taki zakup to mały krok dla pracodawcy, a ogromny dla całej firmy.
3. Ekologiczne biuro – o papierze raz jeszcze
Jednorazowe kubki to niejedyne źródło papierowych odpadów. Do nadmiernego zużycia papieru przyczyniają się także:
- kartonowe pudełka, w których otrzymujesz zamówione przez internet produkty oraz papierowe ścinki, którymi takie pudełka są wypełnione;
- kartki, które wykorzystujesz podczas codziennej pracy (do robienia notatek i prezentacji);
- papier i koperty wykorzystywane do korespondencji.
Warto o tym pamiętać i tworzone teksty czy prezentacje przekazywać za pośrednictwem maila, a w przypadku kiedy nie jest możliwa całkowita rezygnacja z wydruku, kartkę papieru zadrukować dwustronnie. W miarę możliwości dobrze jest również wysyłać listy czy faktury drogą mailową, a podczas wysyłania przesyłek wielokrotnie wykorzystywać te same kartony. Dobrze jest również zwracać uwagę na pochodzenie papieru, który jest wykorzystywany w firmie i postawić na ten z recyklingu albo z certyfikatem FSC (Certyfikat Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu).
Rozwiązań zero waste jest wiele. Aby sprawdzić, które z nich sprawdzą się najlepiej w Twojej firmie, prześledź produkcję odpadów w biurze i zobacz, czego zużywacie najwięcej. Jeszcze więcej dotyczących obsługi biura znajdziesz na stronie Eden Springs.
Może to Ci się spodoba
Prawo nie nadąża za technologią. Konieczne przepisy regulujące prace nad sztuczną inteligencją
Na rozwój sztucznej inteligencji Europa będzie przeznaczać 20 mld euro rocznie. Wszystko po to, by dogonić potentatów w tym obszarze, czyli Stany Zjednoczone i Chiny. SI w przyszłości może stanowić o przewadze gospodarczej poszczególnych
Szybkie pożyczki od 18 lat
Młodzi ludzie coraz szybciej usamodzielniają się i rozpoczynają niezależne życie. Studia w innym mieście, wynajęcie własnego mieszkania, poszukiwania pierwszej pracy, kursy doszkalające- to codzienność większości z nich. Zdarza się jednak,
Co będzie, gdy nie spłacisz chwilówki?
Każdy, kto bierze chwilówkę, lub jakąkolwiek inną pożyczkę czy kredyt musi być gotów na to, że nie uda mu się z jakiegoś powodu spłacić jej w terminie – to może
Od nadawcy do odbiorcy – jak wygląda proces dostarczenia przesyłki kurierskiej?
Z usług firm kurierskich korzystał prawdopodobnie już każdy z nas. Pomoc przewoźników ułatwia zaopatrzenie się w elektronikę, meble, ubrania… Wymieniać można w nieskończoność! A wszystko to dzięki kilku kliknięciom, bez
Branża meblarska rośnie w siłę. Polskie meble cenione na rynkach europejskich
Dobra sytuacja branży meblarskiej. Rośnie produkcja i eksport. Szacuje się, że w skali roku branża urośnie o ok. 13 proc., a eksport przekroczy 9 mld euro. Najważniejsze dla polskich producentów są kierunki europejskie, przede
Polscy menadżerowie mają skłonność do nadmiernej krytyki. To podcina skrzydła pracownikom
Zbyt częsta krytyka podcina skrzydła pracownikom. Na bieżąco przekazana informacja zwrotna wskaże podwładnym obszary wymagające poprawy, a jednocześnie zmotywuje ich do działania. Jest to tym bardziej istotne dla pokolenia millenialsów przyzwyczajonego
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post