3 kroki do ekologicznego biura, czyli zero waste w praktyce

3 kroki do ekologicznego biura, czyli zero waste w praktyce

Z danych GUS wynika, że produkujemy coraz więcej śmieci. Statystyczny Polak wytwarza około 283 kg odpadów w skali roku. W porównaniu z innym krajami Europy jesteśmy w niechlubnej czołówce. W opozycji do nadmiernej konsumpcji wyrasta trend zero waste. Jego guru, Bea Johnson pokazuje na swoim blogu, jak czteroosobowa rodzina może produkować jedynie jeden słoik śmieci rocznie. Czy każdy z nas może im dorównać? A jeśli tak, od czego powinniśmy zacząć? I czy filozofię zero waste można wprowadzić także w biurze?

Zero waste to trend, który coraz silniej zaznacza swoją obecność. W 2014 roku w Berlinie dwie przyjaciółki otworzyły pierwszy bezodpadowy market. Ekologiczna fala dociera powoli także do Polski. Sklepy zero waste, w których nie znajdziesz jednorazowych opakowań, powstały ostatnio w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Te przykłady pokazują, że warto myśleć szerzej – nie tylko w obrębie własnego domu, ale także w miejscu pracy. Całkowite wyeliminowanie śmieci w firmie jest niemożliwe, istnieje jednak kilka rozwiązań zero waste, które warto wykorzystać, by stworzyć ekologiczne biuro.

1. Zacznij od wody w firmie

Pierwszym krokiem do ekologii w firmie jest ograniczenie produkcji plastikowych odpadów, zwłaszcza butelek PET. Zapewnienie pracownikom stałego dostępu do wody pitnej w biurze to obowiązek zarządzającego firmą. Warto więc pomyśleć o dystrybutorze filtrującym wodę, który jest gwarancją czystej i świeżej wody.

Innym, popularnym w biurach rozwiązaniem jest woda butelkowana. Jednak oznacza nie tylko większą produkcję śmieci, ale także konieczność znalezienia miejsca na jej magazynowanie oraz częste dostawy. Alternatywą jest dystrybutor wody, dzięki któremu zaoszczędzisz czas, miejsce i pieniądze.

2. Papierowe kubki vs ekspres do kawy

Plastik to nie jedyna przyczyna zanieczyszczenia środowiska. Kolejnym często wyrzucanym surowcem jest papier. Głównym źródłem papierowych odpadków są jednorazowe kubki na kawę i herbatę, w których dostajemy napoje na wynos. Z badań firmy Euromonitor wynika, że Polacy wypijają ponad jedną filiżankę kawy dziennie, a firma Eden Springs donosi, że ponad połowa z nas pije kawę w pracy. Ekspres do kawy ustawiony w kuchni znacznie ograniczy zużycie kubków z kawiarni. Dodatkową zaletą ekspresu jest możliwość zrobienia kawy odwiedzającym firmę klientom. Taki zakup to mały krok dla pracodawcy, a ogromny dla całej firmy.

3. Ekologiczne biuro – o papierze raz jeszcze

Jednorazowe kubki to niejedyne źródło papierowych odpadów. Do nadmiernego zużycia papieru przyczyniają się także:

  • kartonowe pudełka, w których otrzymujesz zamówione przez internet produkty oraz papierowe ścinki, którymi takie pudełka są wypełnione;
  • kartki, które wykorzystujesz podczas codziennej pracy (do robienia notatek i prezentacji);
  • papier i koperty wykorzystywane do korespondencji.

Warto o tym pamiętać i tworzone teksty czy prezentacje przekazywać za pośrednictwem maila, a w przypadku kiedy nie jest możliwa całkowita rezygnacja z wydruku, kartkę papieru zadrukować dwustronnie. W miarę możliwości dobrze jest również wysyłać listy czy faktury drogą mailową, a podczas wysyłania przesyłek wielokrotnie wykorzystywać te same kartony. Dobrze jest również zwracać uwagę na pochodzenie papieru, który jest wykorzystywany w firmie i postawić na ten z recyklingu albo z certyfikatem FSC (Certyfikat Dobrej Gospodarki Leśnej i Kontroli Pochodzenia Produktu).

Rozwiązań zero waste jest wiele. Aby sprawdzić, które z nich sprawdzą się najlepiej w Twojej firmie, prześledź produkcję odpadów w biurze i zobacz, czego zużywacie najwięcej. Jeszcze więcej dotyczących obsługi biura znajdziesz na stronie Eden Springs.

Previous Robotyzacja może rozwiązać problem niedoboru pracowników w Polsce
Next Branża ubezpieczeniowa coraz śmielej wykorzystuje nowe technologie

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Firmy inwestujące w innowacje mogą liczyć na coraz wyższą ulgę podatkową

Przedsiębiorstwa, które inwestowały w badania i rozwój w 2017 roku, już wkrótce odliczą do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Tegoroczne inwestycje w innowacje przyniosą firmom jeszcze wyższe oszczędności – 100 proc. odliczenia kosztów kwalifikowanych niezależnie

Wiadomości 1Comments

Czy warto założyć lokal typu fast food?

Dla lokali gastronomicznych ogromne znaczenie ma dobre położenie oraz atrakcyjne ceny i rozbudowane menu. Czy warto zakładać działalność gospodarczą, która proponuje jedzenie typu fast food? W całej Europie znaleźć można

Wiadomości 0 Comments

Najczęstsze mity o upadłości konsumenckiej – co musisz wiedzieć, zanim podejmiesz decyzję

Upadłość konsumencka, choć coraz bardziej popularna jako sposób na poradzenie sobie z nadmiernym zadłużeniem, wciąż budzi wiele wątpliwości. Wokół tego procesu narosło mnóstwo mitów, które mogą zniechęcić osoby w trudnej

Wiadomości 0 Comments

Jak liczy liczarka?

Przeciętny Kowalski liczy z prędkością 60-70 banknotów na minutę, a profesjonalna liczarka – nawet 1500 banknotów na minutę. Dodatkowo jest nieomylna, podzieli stosik na konkretne nominały i wykryje fałszywki. Jeśli

Wiadomości 0 Comments

Rośnie wartość inwestycji na rynku funduszy private equity. Coraz częściej służą jako lokata pieniędzy dla zamożnych

Rozwój funduszy private equity nabiera w Polsce tempa – wartość inwestycji na naszym rynku w 2017 roku sięgnęła blisko 7 mld euro, ale patrząc na rynki rozwinięte jesteśmy jeszcze w fazie wczesnego wzrostu

Wiadomości 0 Comments

Cyfrowa bankowość to tańsze usługi i niższe koszty dla banków

Co trzecia pożyczka udzielana przez internet czy weryfikowanie tożsamości klienta poprzez biometrię to cele, które część instytucji finansowych może osiągnąć już w perspektywie 2–3 lat. Tak jest w przypadku Alior Banku, który łączy

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź