Jak być dobrym liderem i przywódcą?
Liderów i przywódców mamy wszędzie, każdy z nas ma przecież swojego szefa lub przełożonego. Czy zastanawialiśmy się kiedyś, jakie cechy charakteru i jaką osobowość osoba na takim stanowisku musi posiadać?
Charakter i osobowość to klucz do sukcesu, chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego stwierdzenia. Rozważmy więc cechy, które niezbędne są do pełnienia funkcji przełożonego jako osoby do zarządzania personelem.
Przede wszystkim stanowczość. Szef musi być stanowczy i konsekwentny w swoich działach, dzięki temu jego polecenia będą wypełniane a pracownicy będą wiedzieli jaki segment pracy i działań do nich należy.
Każdy szef musi szefować, ale musi też mieć zaufanie u swoich pracowników. Zespół powinien wiedzieć, że zawsze może liczyć na dobrą radę czy słowo od swojego przełożonego. Bez zaufania nic nie będzie działać tak jak powinno. Szef powinien również ufać swoim pracownikom, natomiast z pewnym ogranicznikiem.
Atmosfera w pracy odgrywa bardzo ważną rolę i ma duży wpływ na pracę całego zespołu. Owszem, jest pewien podział i powinien być zachowany dystans między relacjami szef-pracownik, natomiast nie dajmy się zwariować. Firmowa impreza od czasu do czasu z pewnością ociepli stosunki pomiędzy ludźmi co później zaprocentuje i będzie kluczem do sukcesu za wszystkich.
Jest stare dobre przysłowie, że na szacunek trzeba sobie zasłużyć. Jeśli więc oczekujemy szacunku, najpierw zacznijmy szanować innych czyli po prostu zacznijmy od samych siebie. Zazwyczaj jest tak, że my sami wymagamy więcej od innych niż od nas samych. Podejmując jakąkolwiek decyzję, spróbujmy spojrzeć na to oczami pracownika a dopiero potem swoimi. W ten sposób łatwiej nam będzie podjąć właściwą decyzję.
Co to właściwie znaczy docenić pracownika? Szef nie może widzieć w pracowniku człowieka podrzędnego, który musi znać swoje miejsce w szeregu i jego zadaniem jest jedynie praca. Powinien natomiast widzieć w nim diament, który trzeba systematycznie szlifować żeby dojść do perfekcji. Dobre słowo, pochwała, bonus w postaci dodatkowej premii czy też służbowego wyjazdu integracyjnego to bardzo fajny sposób na motywację pracowników. My wszyscy musimy zostać docenieni i zmotywowani, żeby poczuć się ważniejsi i gotowi do działania. Tego typu zabiegi przynoszą późniejsze efekty w pracy, zwróćmy więc na to uwagę.
Słuchajmy co inni mają do powiedzenia. Słuchajmy innych, bo oni też mają nowe, ciekawe pomysły warte zrealizowania. Jeśli słuchamy, to pokazujemy że nam zależy. Jeśli my, jako szefowie będziemy słuchać – również zostaniemy wysłuchani, a przecież na tym nam zależy.
Zawsze inspirujmy i zachęcajmy do działania każdego z osobna. Ludzie z natury potrzebują kogoś, kto ich poprowadzi i wskaże drogę. Jeśli im w tym pomożemy, razem zbudujemy trwałe relacje i zaufanie.
Niestety każdy z nas uczy się na błędach i nie każdy z nas od samego początku był szefem idealnym. Najważniejsze, żeby każdy błąd był dla nas nauką i lekcją.
Artykuł został przygotowany przez Centrum biznesowe Ogrodowa58 – Wszystko czego potrzebuje Twój biznes.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Problem mobbingu w Polsce wciąż narasta. Osoby stosujące przemoc w pracy często pozostają bezkarne
Z ubiegłorocznych badań UCE Research i platformy ePsycholodzy.pl wynika, że 40 proc. pracowników zetknęło się z sytuacją o charakterze mobbingowym w poprzedzającym badanie półroczu. Choć to mniej niż odsetek osób wskazujących na brak takich
Outsourcing pracowniczyczy praca tymczasowa – czym się różnią i którą formę współpracy wybrać?
W dobie dynamicznych zmian na rynku pracy coraz więcej firm stawia na elastyczne formy zatrudnienia. Outsourcing pracowniczy i praca tymczasowa to dwa najczęściej wybierane modele współpracy, które pozwalają szybko i
Co zrobić, gdy klient mówi „nie mam czasu rozmawiać”?
„Nie mam czasu” – czy to zdanie wypowiadane przez klientów doprowadza cię codziennie do rozpaczy? Dowiedz się, jak sobie z tym radzić. Jeśli jesteś sprzedawcą, chcesz poprawić swoje wyniki i
Eksport – jak zaplanować sukces
Od wielu miesięcy polscy eksporterzy próbują zniwelować skutki embarga, które Rosja nałożyła na nasze towary. Nie jest to zadanie łatwe, a mimo to przedsiębiorcy radzą sobie całkiem dobrze. Stare i
Prezent, czyli sposób na podtrzymanie relacji biznesowych
W biznesie niezwykle istotne dla podtrzymywania pozytywnego wizerunku, i tym samym relacji, mają detale. W wielu sytuacjach to nie minimalne różnice w wysokości potencjalnych profitów z umowy mają znaczenie, lecz
Liczba niewypłacalności firm i postępowań restrukturyzacyjnych w Polsce jest najwyższa w historii
Jak podaje KUKE, kwiecień był drugim miesiącem z rzędu, w którym liczba postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych wzrosła o ponad 200 w ujęciu rocznym. Liczba ogłoszonych restrukturyzacji wyniosła w kwietniu 167, czyli o 568 proc. więcej niż przed
1 Comment
mariusz
08 stycznia, 14:46