Jak być dobrym liderem i przywódcą?

Jak być dobrym liderem i przywódcą?

Liderów i przywódców mamy wszędzie, każdy z nas ma przecież swojego szefa lub przełożonego. Czy zastanawialiśmy się kiedyś, jakie cechy charakteru i jaką osobowość osoba na takim stanowisku musi posiadać?

Charakter i osobowość to klucz do sukcesu, chyba nikt nie ma wątpliwości co do tego stwierdzenia. Rozważmy więc cechy, które niezbędne są do pełnienia funkcji przełożonego jako osoby do zarządzania personelem.

Przede wszystkim stanowczość. Szef musi być stanowczy i konsekwentny w swoich działach, dzięki temu jego polecenia będą wypełniane a pracownicy będą wiedzieli jaki segment pracy i działań do nich należy.

Każdy szef musi szefować, ale musi też mieć zaufanie u swoich pracowników. Zespół powinien wiedzieć, że zawsze może liczyć na dobrą radę czy słowo od swojego przełożonego. Bez zaufania nic nie będzie działać tak jak powinno. Szef powinien również ufać swoim pracownikom, natomiast z pewnym ogranicznikiem.

Atmosfera w pracy odgrywa bardzo ważną rolę i ma duży wpływ na pracę całego zespołu. Owszem, jest pewien podział i powinien być zachowany dystans między relacjami szef-pracownik, natomiast nie dajmy się zwariować. Firmowa impreza od czasu do czasu z pewnością ociepli stosunki pomiędzy ludźmi co później zaprocentuje i będzie kluczem do sukcesu za wszystkich.

Jest stare dobre przysłowie, że na szacunek trzeba sobie zasłużyć. Jeśli więc oczekujemy szacunku, najpierw zacznijmy szanować innych czyli po prostu zacznijmy od samych siebie. Zazwyczaj jest tak, że my sami wymagamy więcej od innych niż od nas samych. Podejmując jakąkolwiek decyzję, spróbujmy spojrzeć na to oczami pracownika a dopiero potem swoimi. W ten sposób łatwiej nam będzie podjąć właściwą decyzję.

Co to właściwie znaczy docenić pracownika? Szef nie może widzieć w pracowniku człowieka podrzędnego, który musi znać swoje miejsce w szeregu i jego zadaniem jest jedynie praca. Powinien natomiast widzieć w nim diament, który trzeba systematycznie szlifować żeby dojść do perfekcji. Dobre słowo, pochwała, bonus w postaci dodatkowej premii czy też służbowego wyjazdu integracyjnego to bardzo fajny sposób na motywację pracowników. My wszyscy musimy zostać docenieni i zmotywowani, żeby poczuć się ważniejsi i gotowi do działania. Tego typu zabiegi przynoszą późniejsze efekty w pracy, zwróćmy więc na to uwagę.

Słuchajmy co inni mają do powiedzenia. Słuchajmy innych, bo oni też mają nowe, ciekawe pomysły warte zrealizowania. Jeśli słuchamy, to pokazujemy że nam zależy. Jeśli my, jako szefowie będziemy słuchać – również zostaniemy wysłuchani, a przecież na tym nam zależy.

Zawsze inspirujmy i zachęcajmy do działania każdego z osobna. Ludzie z natury potrzebują kogoś, kto ich poprowadzi i wskaże drogę. Jeśli im w tym pomożemy, razem zbudujemy trwałe relacje i zaufanie.

Niestety każdy z nas uczy się na błędach i nie każdy z nas od samego początku był szefem idealnym. Najważniejsze, żeby każdy błąd był dla nas nauką i lekcją.

Artykuł został przygotowany przez Centrum biznesowe Ogrodowa58 – Wszystko czego potrzebuje Twój biznes.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Dlaczego warto wybrać się na szkolenie grupowe?
Next Obligacje korporacyjne - Zabezpieczenie ze wspomaganiem

Może to Ci się spodoba

Szkolenia 0 Comments

Wystąpienia publiczne – jak opanować stres?

Umiejętność publicznego przemawiania jest niezwykle pożądana na rynku pracy. Wystąpienia wiążą się jednak ze stresem, który nie zawsze działa mobilizująco – świadomość tego, że jest się narażonym na ocenę, potrafi

Zarządzanie 0 Comments

Szkolnictwo branżowe musi nadążyć za rewolucją 4.0. Szkoły i biznes muszą wspólnie budować kadry przyszłości

Rewolucja 4.0 wymusza zmianę spojrzenia na szkoły techniczne i branżowe, a współpraca na linii edukacja-biznes jest koniecznością – podkreśla minister edukacji narodowej, Anna Zalewska. Pomogą w tym nowe przepisy, które zgodnie z podpisaną

Zarządzanie 0 Comments

Polacy nie umieją zadbać o swój dobrostan. W dobie pandemii mocniej wspierają ich w tym pracodawcy

Pandemia zwiększyła zainteresowanie firm tematyką wellbeingu. Programy dotyczące dobrostanu pracowników, zdrowia psychicznego i fizycznego, zdrowej diety i ćwiczeń, uważności, snu czy radzenia sobie ze stresem zaczęły być postrzegane jako jedna z najlepszych inwestycji

Zarządzanie 1Comments

Jak nadać paczkę bez kontaktu z kurierem?

Czasem potrzebujemy wysłać paczkę kurierem, choć nie mamy podpisanej umowy z danym przewoźnikiem.W takiej sytuacji klienci indywidualni, jak i przedsiębiorcy realizujący małe ilości przesyłek, mogą wybrać ofertę pakietów gotówkowych w

Zarządzanie 2 komentarze

Odpowiednia komunikacja z rynkiem podnosi wycenę przedsiębiorstwa o 20-30 proc.

Postrzeganie spółki przez inwestorów w dużej mierze uzależnione jest od sposobu jej komunikacji z rynkiem. Duża liczba dostępnych tekstów i analiz na temat danego przedsiębiorstwa może podnieść jej wartość nawet o 20-30 proc. – pokazują

Manager 0 Comments

Jak przeprowadzić skuteczne delegowanie zadań?

Skuteczne przekazywanie obowiązków członkom zespołu to jedno z ważnych zadań każdego lidera. Wbrew pozorom nie jest to taka oczywista umiejętność, na której jakość nie musimy zwracać uwagi. Sposób delegowania zadań

1 Comment

  1. mariusz
    08 stycznia, 14:46 Reply
    Moim zdaniem liderem należy się urodzić, kto nie ma cech lidera niestety nie może nim zostać.

Zostaw odpowiedź