Jak założyć spółkę jawną?
Spółka jawna to dziś prawdopodobnie najłatwiejsza w zarządzaniu spółka osobowa. W związku z tym pewnie taka duża powszechność zakładania. Zwykle, ma własny kapitał (wkład własny członków spółki oraz profity spływające w czasie jej funkcjonowania).
Właściwie jak założyć spółkę jawną? Wedle art. 25 Kodeksu Spółek Handlowych najważniejsza jest umowa, która musi być sporządzona w formie pisemnej, w innym przypadku nie ma mocy prawnej. W umowie tego rodzaju pojawić się powinny podstawowe informacje, tj.:
– nazwa (to zazwyczaj nazwa przedsiębiorstwa lub nazwisko przynajmniej jednego ze wspólników + dopisek ,,spółka jawna” lub ,,sp.j.”),
– siedziba firmy (koniecznie terytorium RP),
– wkłady własne wspólników (wszystko, co przyda się w prowadzeniu spółki – wkład finansowy, nieruchomości, usługi, dobra niematerialne),
– cel działania spółki (opłaca się go określić na podstawie Polskiej Klasyfikacji Działalności wpisując kod przydzielony do poszczególnego typu działalności,
– czas trwania (często na ogół nieustalony, ale można zabezpieczyć się wyznaczając sprecyzowany termin i w następnych umowach konsekwentnie ten czas przedłużać).
Pozostałe (nie są obowiązkowe, ale wskazane jest usystematyzować każdą kwestę) informacje zawarte w umowie:
– procentowy udział partnerów biznesowych w zyskach i stratach,
– obciążenie wspólników wyznaczonymi powinnościami,
– określenie wspólnika odpowiedzialnego za reprezentację i prowadzenie dokumentacji spółki (bez tego dopisku w umowie udział przydzielany jest po równo).
Działanie spółki rozpoczyna się z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądownictwa. W tym celu należy uzupełnić formularze: KRS-W1, KRS-WB. KRS-WK, KRS-WM, KRS-WL Jakie informacje należy dostarczyć (łącznie ze zgłoszeniem i formularzami) do Sądu Rejonowego? Przede wszystkim:
– nazwa, siedziba/adres spółki,
– cel funkcjonowania spółki,
– dane osobowe, adresy zameldowania i adresy korespondencyjne wspólników,
– dane osobowe osób reprezentujących spółkę.
Do wyżej wymienionych dokumentów trzeba dołączyć umowę spółki, dowód uregulowania opłaty sądowej (koszt ok. 600 zł) oraz dowód opłaty za wpis do KRS-u w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (koszt ok. 500 zł).
Spółka jawna rozpoczyna działanie dopiero po dostarczeniu wszystkich dokumentów i wpisaniu do Krajowego Rejestru Sądowego. Nim to się stanie spółka nie ma żadnej mocy prawnej.
Justyna Błahut
www.biznesgazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Jakie informacje powinno zawierać sprawozdanie z działalności spółki z o.o.?
Ustawa o rachunkowości nakłada na spółki z ograniczoną odpowiedzialnością obowiązek sporządzenia oprócz sprawozdania finansowego, dodatkowo rocznego sprawozdania z działalności spółki, którego przygotowanie należy do zadań zarządu firmy. Sprawozdanie dotyczy działalności
Jakie są przyczyny likwidacji spółek z o.o.?
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mogą przestać istnieć po ich likwidacji. Takie działanie reguluje Kodeks Spółek Handlowych w Polsce. Powodem zaniechania współpracy w ramach opisywanej działalności może być: – przyczyna opisana
Kto powinien założyć spółkę partnerską?
Każdy początkujący przedsiębiorca zaciekawiony założeniem spółki ma wiele opcji do wyboru. Wśród nich znajduje się plan rozkręcenia spółki partnerskiej. Trzeba jednak pamiętać o dopełnieniu najważniejszych warunków. Kto powinien prowadzić spółkę
Jakich dokumentów wymaga ZUS, kiedy przekształcamy spółkę?
W momencie,gdy przedsiębiorca kieruje spółką jawną, ale chciałby zmienić ją w inną, np. z ograniczoną odpowiedzialnością, na początek musi dopełnić wszystkie obowiązki formalne. Komplet koniecznych dokumentów stanowczo przyspieszy i ułatwi
Czy jedyny członek zarządu może świadczyć nieodpłatne świadczenie dla spółki?
Członek zarządu jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wykonujący usługi w zakresie zarządzenia nieruchomościami chce w nie pobierając wynagrodzenia wykonywać usługi na rzecz zainteresowanych klientów i przez to zredukować koszty funkcjonowania
Kto przechowuje księgi rachunkowe nieistniejących już firm?
Likwidacja spółki z o.o. jest równoważna z anulowaniem działalności gospodarczej i wykreśleniem jednostki z ewidencji polskich przedsiębiorstw. Ponadto już po faktycznym upadku należy przechowywać księgi i dowody z prowadzonej aktywności.
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post