Cyfryzacja coraz bardziej wpływa na gospodarkę. W 2020 r

W 2020 roku stopień ucyfrowienia światowej gospodarki sięgnie 25 proc., podczas gdy w 2005 roku było to 15 proc. Proces ten przyspieszył w ostatnich trzech latach i powinien ulegać dalszej intensyfikacji w kolejnych. Nie chodzi jedynie o zastępowanie ludzi maszynami, lecz o współpracę urządzeń i pracowników, a także o wykorzystanie cyfrowej tożsamości, np. w administracji czy służbie zdrowia.

Szacujemy, że w 2020 roku udział segmentu przedsiębiorstw ucyfrowionych osiągnie 25 proc. globalnej gospodarki. Jest to wzrost o 3 pkt proc. w stosunku do roku bieżącego i wzrost o prawie 10 proc. w stosunku do tego, co obserwowaliśmy jeszcze kilka lat temu. Jest to trend rosnący, bardzo ciekawy i to jest najlepszy moment, żeby z niego skorzystać – przewiduje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.

Firma Accenture przeprowadziła badanie wśród ponad 3 tys. menadżerów w globalnych firmach informatycznych i zebrała wnioski w raporcie Technology Vision 2016. W tej grupie 86 proc. pytanych dostrzegło wyraźne przyspieszenie w wykorzystaniu i wdrażaniu technologii cyfrowych w przedsiębiorstwach w ciągu ostatnich trzech lat. Ponad połowa jest zdania, że tempo tej absorpcji będzie się zwiększać.

W widoczny sposób zjawisko szeroko rozumianej cyfryzacji wkroczy do Polski w ciągu najbliższych miesięcy – przekonuje Borek. – Z jednej strony to jest poprawa efektywności samych przedsiębiorstw przy wykorzystaniu technologii cyfrowych, z drugiej – możliwość oferowania zupełnie nowych usług i produktów swoim klientom, rozwój zupełnie nowych gałęzi biznesu. Myślę, że te dwa kierunki będą dominowały w najbliższych latach.

Na podstawie odpowiedzi Accenture zidentyfikowało pięć trendów w rozwoju cyfryzacji, które będą charakteryzować ten proces w najbliższych trzech latach. Pierwszy z nich dotyczy inteligentnej automatyzacji, czyli takiego zastosowania rozwiązań cyfrowych, by nie tyle zastępowały one ludzi, ile współdziałały z nimi. 70 proc. pytanych menadżerów przyznało, że obecnie inwestuje więcej w inteligentną automatyzację niż dwa lata temu, zaś 55 proc. planuje używać uczących się maszyn w biznesie.

Kolejnym trendem, bardzo istotnym w szybko zmieniającej się rzeczywistości, jest elastyczność pracy, czyli zdolność zatrudnionych do przyswajania nowych umiejętności i szybkiego przystosowywania się do nowych wymagań. Bogate doświadczenie w wąskiej specjalizacji będzie coraz mniej pożądaną cechą.

Ważny trend będzie związany z platformami biznesowych, czyli współpracą firm, a w zasadzie całych ekosystemów w celu poprawy ich efektywności – mówi Jacek Borek. – Trend czwarty wyznaczany będzie przez innowacje. Tutaj przykładem jest chociażby Uber, który kompletnie zmienił reguły poszczególnych segmentów rynku. I trend piąty, czyli cyfrowe zaufanie. Z naszej perspektywy jest to trend najważniejszy, dlatego że stanowi fundament wiarygodnej współpracy pomiędzy usługodawcami a usługobiorcami i jej rozwoju.

82 proc. menadżerów z międzynarodowych korporacji badanych przez Accenture zgadza się z opinią, że brak bezpieczeństwa i kontroli dostępu do danych może wykluczyć ich firmy z biznesu.

Jak przekonuje Jacek Borek, w Polsce pionierami wdrażania technologii cyfrowych poza informatyką i związaną z nią ofertą outsourcingową jest sektor bankowy, a rozwiązania zastosowane na polskim rynku zdobywają nagrody na arenie międzynarodowej. Są też jednak branże, które mają sporo do nadrobienia.

W szczególności wskazujemy na duży potencjał w firmach z szeroko rozumianej infrastruktury, a więc energetycznych, paliwowych, gazowych, których większość działalności jest związana z utrzymaniem bardzo rozbudowanego majątku – wskazuje dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce. – Widzimy potencjał w poprawie ich efektywności poprzez wdrożenie technologii cyfrowych, ale nie chodzi wyłącznie o poprawę kosztów, lecz także o poprawę jakości usług świadczonych odbiorcom powszechnym.

Największy wzrost przewidywany jest w rożnego rodzaju usługach związanych z zaspokojeniem bieżących potrzeb konsumenta,  tzw. potrzeb kontekstowych (Living Services), polegających np. na szybkim znalezieniu drogi do celu lub zebraniu informacji, które pomogą lekarzowi w postawieniu diagnozy. Przed firmami, które będą w stanie dostarczyć tego typu pomoc, otwiera się szerokie pole do popisu.

Sektor technologii cyfrowych w Polsce to jeden z trzech największych sektorów pod względem zatrudnienia. Według szacunków ABSL jest to ponad 140 tys. pracowników, a zatrudnienie w tym sektorze rośnie średnio około 5 proc. rok do roku – mówi Jacek Borek. – Również patrząc na zapotrzebowanie na nasze usługi, obserwujemy ogromny wzrost zapotrzebowania na ludzi. Jeszcze 1,5 roku temu było nas raptem 2 tys., dziś jest nas 3,5 tys.

Previous W marcu z powodu deflacji emerytury i renty wzrosły o 0,24 proc
Next Polska przygotowuje się do wdrożenia europejskiego systemu poboru opłat

Może to Ci się spodoba

Prawie 40 proc. Polaków korzysta aktywnie z serwisów społecznościowych

Z danych agencji We Are Social wynika, że blisko 40 proc. Polaków korzysta aktywnie z serwisów społecznościowych, spędzając na nich blisko dwie godziny dziennie. To szansa dla firm i marek, które za pomocą

Cyfrowe środowisko pracy zyskuje na znaczeniu

Komunikacja wewnętrzna w firmie wpływa na motywację, zaangażowanie pracowników, kondycję firmy i realizację strategii. Digitalizacja komunikacji wpisuje się w globalny trend związany z potrzebą stałego dostępu do informacji i  nieustannej interakcji. Jest też doskonałą odpowiedzią

Rośnie zapotrzebowanie firm na rozwiązania z zakresu Business Intelligence

Popyt na nowoczesne systemy informatyczne klasy Business Intelligence do zarządzania przedsiębiorstwem jest coraz większy. Niedawno stosowane były głównie przez specjalistów i analityków, obecnie coraz częściej sięgają po nie osoby na

Co trzecia firma w Polsce opracowała cyfrową strategię

Cyfryzacja stała się dla biznesu koniecznością i priorytetem – niezależnie od wielkości organizacji i branży. Jest warunkiem utrzymania się na rynku, umożliwia tworzenie nowych modeli biznesowych i możliwość lepszego odpowiadania na potrzeby klientów w czasie

Małe firmy widzą swoją przyszłość optymistycznie

Połowa mikro- i małych firm spodziewa się, że w I półroczu ich sytuacja będzie stabilna. W pozostałych firmach delikatnie przeważają optymiści, choć wyjątkiem jest tu branża handlu. Co trzeci przedsiębiorca w tym sektorze

Rośnie potęga marketingu szeptanego

Rekomendacje stają się podstawą decyzji konsumenckich i prowadzenia biznesu. Klienci chętnie sięgają po produkty i usługi firm, które polecili im znajomi. Z kolei właściciele przedsiębiorstw bardzo cenią klientów, których polecili im inni przedsiębiorcy. Na

1 Comment

  1. Tadeusz Korach
    21 marca, 09:53 Reply
    Z konieczności sektor bankowy przoduje, choć nie każdy Bank. Natomiast w administracji i gospodarce można mówić o lekkim Polskim zacofaniu. Skutkuje to jednak tym, że szykuje się spory wzrost w tej dziedzinie i zapotrzebowanie na specjalistów.

Zostaw odpowiedź