Doradztwo prawne dla e-biznesu
E-biznes obejmuje swoim zakresem wiele rodzajów i form działalności gospodarczej, które mogą być wykonywane drogą elektroniczną. Jedną z najbardziej popularnych jest prowadzenie e-sklepów – jako akcesoryjny kanał sprzedażowy, obok sklepów stacjonarnych tudzież jako jedyna droga oferowania przed przedsiębiorców swoich towarów. Twórca sklepu internetowego – nierzadko realizujący wizję takiego sklepu – w obliczu wielości przepisów odnoszących się do sprzedaży w sklepach internetowych pozostaje bezradny. Właśnie w takich sytuacjach skorzystanie z usług świadczonych przez sektor doradztwa prawnego jest najpewniejszym rozwiązaniem – zwłaszcza, gdy podmiot doradzający specjalizuje się w zagadnieniach prowadzenia e-biznesu.
Przedsiębiorcy wykonujący swoją działalność w formie e-biznesu oczekują w zakresie doradztwa wieloaspektowości. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań doradczych niezbędne jest zapoznanie się dokładnie z formą prowadzenia e-biznesu, z którą mamy do czynienia. Z uwagi na ogromną (i nadal rosnącą) konkurencję w sieci, e-biznes powinien rządzić się przemyślanymi regułami, doskonale dopasowanymi do jego specyfiki. Doradztwo generalizujące e-biznes może wyrządzić więcej szkód niż samodzielne, nieprofesjonalne próby opracowywania regulaminów czy pozostałych dokumentów.
Dla e-biznesu wyjściowym aktem prawnym jest ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną („uUDE”). Niemniej ważna pozostaje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny („KC”). E-biznes musi stosować się również do znowelizowanej i obowiązującej od 25.12.2014 r. ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta („uPrK”).
Przedsiębiorca oferujący usługę świadczoną drogą elektroniczną powinien posiadać regulamin jej świadczenia. Przedsiębiorca w treści regulaminu wskazuje rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną oraz warunki świadczenia usług drogą elektroniczną. Obowiązkowo w regulaminie powinny znaleźć się również warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, wskazanie na prawo do odstąpienia od tak zawartej umowy i tryb postępowania reklamacyjnego.
Regulamin nie powinien być zbyt obszerny, gdyż może działać na potencjalnych klientów odstraszająco lub może być niezrozumiały. Szczególne znaczenie należy przypisać zrozumiałym sformułowaniom oraz prostocie wyrazu. Skonkretyzowanie wielu kwestii zależne będzie od kategorii klientów. W treści regulaminu niezbędne jest zróżnicowanie sytuacji prawnej kupujących będących konsumentami w rozumieniu art. 22[1] KC oraz kupujących występujących w obrocie profesjonalnym (B2B).
Przedsiębiorca powinien przygotować również politykę prywatności, w której należy zawrzeć m.in. informacje wskazane w art. 6 uUDE. Polityka w stosunku do regulaminu jest stosunkowo krótka i opiera się na dość jednolitych rozwiązaniach. E-przedsiębiorcę wiążą również szczególne zasady w odniesieniu do ochrony danych osobowych podmiotów korzystających z jego usług.
Z uwagi na wspomnianą wieloaspektowość oraz możliwość bardzo indywidualnego dopasowania rozwiązań do specyfiki prowadzenia konkretnych e-biznesów niniejszy artykuł ma na celu zaakcentowanie wybranych zagadnień dotyczących prawnych aspektów e-biznesu, z którymi spotykają się na co dzień eksperci JPL Group. Rolą doradztwa prawnego jest wspieranie e-przedsiębiorcy tak, by jego e-biznes działający w oparciu o przepisy prawa i przyjazne klientom rozwiązania prawidłowo funkcjonował. Tymczasem nie można zapomnieć, iż doradztwo – pomimo tego, iż przymiotnik „prawne” wskazuje na pewną konieczność i obowiązek – powinno być otwarte na sugestie i potrzeby e-przedsiębiorców, gdyż to oni są gospodarzami własnych przedsiębiorstw.
Paweł Leśny
Katarzyna Barszczewska
Może to Ci się spodoba
20- i 30-latkowie chętnie zakładają własne firmy
Do 2025 roku milenialsi mają stanowić już ponad trzy czwarte wszystkich zatrudnionych na rynku pracy. Generacja Y to pokolenie z „żyłką do biznesu”, dlatego część z nich zatrudnia się sama, zakładając własną
Wszystko o fakturach pro forma
Każdy właściciel działalności gospodarczej wcześniej czy później miał do czynienia z fakturami pro-forma. Teoretycznie są podobne do standardowych, aczkolwiek mają kilka cech indywidualnych. W jakich przypadkach są stosowane? Zgodnie z
Anioły biznesu coraz mocniej wspierają polskie firmy
Wsparcie aniołów biznesu dla młodych firm w Polsce wciąż jest znacząco mniejsze niż w rozwiniętych krajach Europy Zachodniej, ale stale rośnie. Tego typu inwestycjami zajmuje się kilkaset osób, podczas gdy na rynku niemieckim
Archiwizacja dokumentów w biurze – wszystko, co warto wiedzieć na ten temat
Każda firma generuje dokumenty dotyczące jej działań, finansów czy akt osobowych pracowników. Mimo postępującej cyfryzacji wiele materiałów firmowych wciąż przechowuje się w formie papierowej. Aby gromadzona dokumentacja była łatwo dostępna,
Pracodawcy szukają sposobów na zatrzymanie pracowników tymczasowych. Część z nich przejdzie na etat
Z końcem listopada upływa 18-miesięczny limit długości zatrudnienia pracownika tymczasowego u jednego pracodawcy. W wielu firmach, które opierają się w dużej mierze na pracownikach tymczasowych, może to oznaczać zmianę strategii zatrudnienia.
We wrześniu ruszą preferencyjne pożyczki na rozwój szybkiego internetu
Pierwszym partnerem Banku Gospodarstwa Krajowego w programie finansowania rozwoju sieci szerokopasmowych został Alior Bank. Bank rozdysponuje kwotę co najmniej 40 mln zł na preferencyjne pożyczki dla firm telekomunikacyjnych, które chcą inwestować w infrastrukturę
1 Comment
sieradz
19 listopada, 17:58