Doradztwo prawne dla e-biznesu

Doradztwo prawne dla e-biznesu

E-biznes obejmuje swoim zakresem wiele rodzajów i form działalności gospodarczej, które mogą być wykonywane drogą elektroniczną. Jedną z najbardziej popularnych jest prowadzenie e-sklepów – jako akcesoryjny kanał sprzedażowy, obok sklepów stacjonarnych tudzież jako jedyna droga oferowania przed przedsiębiorców swoich towarów. Twórca sklepu internetowego – nierzadko realizujący wizję takiego sklepu – w obliczu wielości przepisów odnoszących się do sprzedaży w sklepach internetowych pozostaje bezradny. Właśnie w takich sytuacjach skorzystanie z usług świadczonych przez sektor doradztwa prawnego jest najpewniejszym rozwiązaniem – zwłaszcza, gdy podmiot doradzający specjalizuje się w zagadnieniach prowadzenia e-biznesu.

Przedsiębiorcy wykonujący swoją działalność w formie e-biznesu oczekują w zakresie doradztwa wieloaspektowości. Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań doradczych niezbędne jest zapoznanie się dokładnie z formą prowadzenia e-biznesu, z którą mamy do czynienia. Z uwagi na ogromną (i nadal rosnącą) konkurencję w sieci, e-biznes powinien rządzić się przemyślanymi regułami, doskonale dopasowanymi do jego specyfiki. Doradztwo generalizujące e-biznes może wyrządzić więcej szkód niż samodzielne, nieprofesjonalne próby opracowywania regulaminów czy pozostałych dokumentów.
Dla e-biznesu wyjściowym aktem prawnym jest ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną („uUDE”). Niemniej ważna pozostaje ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny („KC”). E-biznes musi stosować się również do znowelizowanej i obowiązującej od 25.12.2014 r. ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta („uPrK”).

Przedsiębiorca oferujący usługę świadczoną drogą elektroniczną powinien posiadać regulamin jej świadczenia. Przedsiębiorca w treści regulaminu wskazuje rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną oraz warunki świadczenia usług drogą elektroniczną. Obowiązkowo w regulaminie powinny znaleźć się również warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną, wskazanie na prawo do odstąpienia od tak zawartej umowy i tryb postępowania reklamacyjnego.

Regulamin nie powinien być zbyt obszerny, gdyż może działać na potencjalnych klientów odstraszająco lub może być niezrozumiały. Szczególne znaczenie należy przypisać zrozumiałym sformułowaniom oraz prostocie wyrazu. Skonkretyzowanie wielu kwestii zależne będzie od kategorii klientów. W treści regulaminu niezbędne jest zróżnicowanie sytuacji prawnej kupujących będących konsumentami w rozumieniu art. 22[1] KC oraz kupujących występujących w obrocie profesjonalnym (B2B).
Przedsiębiorca powinien przygotować również politykę prywatności, w której należy zawrzeć m.in. informacje wskazane w art. 6 uUDE. Polityka w stosunku do regulaminu jest stosunkowo krótka i opiera się na dość jednolitych rozwiązaniach. E-przedsiębiorcę wiążą również szczególne zasady w odniesieniu do ochrony danych osobowych podmiotów korzystających z jego usług.

Z uwagi na wspomnianą wieloaspektowość oraz możliwość bardzo indywidualnego dopasowania rozwiązań do specyfiki prowadzenia konkretnych e-biznesów niniejszy artykuł ma na celu zaakcentowanie wybranych zagadnień dotyczących prawnych aspektów e-biznesu, z którymi spotykają się na co dzień eksperci JPL Group. Rolą doradztwa prawnego jest wspieranie e-przedsiębiorcy tak, by jego e-biznes działający w oparciu o przepisy prawa i przyjazne klientom rozwiązania prawidłowo funkcjonował. Tymczasem nie można zapomnieć, iż doradztwo – pomimo tego, iż przymiotnik „prawne” wskazuje na pewną konieczność i obowiązek – powinno być otwarte na sugestie i potrzeby e-przedsiębiorców, gdyż to oni są gospodarzami własnych przedsiębiorstw.

Paweł Leśny

Katarzyna Barszczewska

JPL Group Sp. z o. o.

Previous Po 24 latach połączą siły: Ericsson przejmuje polską firmę Ericpol
Next Pracodawca i pracownik – trudna sztuka kompromisu

Może to Ci się spodoba

Rejestrujesz pierwszą firmę? Nie popełniaj popularnych błędów

Stoisz przed decyzją o rejestracji swojej pierwszej działalności gospodarczej w życiu? Uważaj na popularne błędy, które mogą kosztować cię dużo czasu i pieniędzy. Szczególnie w relacjach z urzędem skarbowym i

Kompleksowe usługi call center – dlaczego warto?

Call center kojarzone jest najczęściej z telefoniczną obsługą klienta. I rzeczywiście tak jest. Działania call center obejmują m.in. infolinię informacyjną, obsługę reklamacji, helpdesk, back office czy badania konsumenckie. Przeniesienie procesów

Błędy popełnianie podczas zakładania firmy

Zakładanie własnej działalności oraz początki jej prowadzenia bywają trudne. Nie mając doświadczenia często popełniamy błędy, które mogą mieć daleko idące konsekwencje. Zdarza się, że właśnie na początku robimy coś, co

Polska w ogonie Europy pod kątem automatyzacji produkcji. Firmy na tym tracą

Zaawansowane narzędzia IT pozwalają nie tylko zwiększyć efektywność produkcji, lecz także reagować w nieprzewidzianych sytuacjach, takich jak brak surowców, nieobecność pracowników czy niesprawność maszyn. Koszt wdrożenia takiego systemu waha się od kilku do

Osoby pracujące w kilku państwach nabywają prawo do emerytury w każdym z nich

Przepisy unijne i dwustronne umowy między Polską a innymi państwami pozwalają osobom, które pracowały w kilku krajach, nabyć prawa do emerytury w każdym z nich. W ubiegłym roku do ZUS wpłynęło 111,6 tys. wniosków

Polskie firmy coraz częściej inwestują w budowanie świadomości marki

Budowanie świadomości marki w biznesie staje się coraz ważniejsze. Firmy są tego bardziej świadome, dlatego przeznaczają na ten cel coraz większe budżety. To inwestycja, która się zwraca. Badanie „Meaningful Brands” firmy

1 Comment

  1. sieradz
    19 listopada, 17:58 Reply
    A czy ktoś wie w ogóle czy takie porady prawne mogą być dostępne bezpłatnie?

Zostaw odpowiedź