Jakie są cechy zatrudnienia na podstawie stosunku pracy?
W przypadku zaistnienia stosunku prawnego pomiędzy dwoma podmiotami mamy do czynienia ze stosunkiem pracy. Przez jego powstanie pracownik zobowiązuje się do wypełniania określonej pracy na rzecz pracodawcy w miejscu i czasie przez niego wskazanym i pod jego kierownictwem. Pracodawca zatrudnia pracownika i ma obowiązek zapłacenia mu wynagrodzenia. Zatrudnienie na takich regułach ma postać stosunku pracy. Jest to stosunek prawny, który ma charakter zobowiązaniowy i uczestniczą w nim dwa równoprawne podmioty: pracownik i pracodawca.
Elementy specyficzne dla stosunku pracy to:
– odpłatność,
– podporządkowanie pracownika,
– osobista realizacja obowiązków,
– wykonywanie czynności o charakterze niezmiennym, powtarzającym się,
– ponoszenie przez zatrudniającego odpowiedzialności za złe wykonanie pracy lub brak jej wykonania.
Pracownikiem może być osoba, która ukończyła 18. lat. W szczególnych warunkach, pracownikiem może być osoba powyżej 16. roku życia w celu przygotowania zawodowego.
Wykonywanie czynności prawnych oraz nawiązywanie stosunku pracy może być realizowane przez osobę, która ma w tym zakresie limitowane zdolności, pod warunkiem, że stosunek pracy nie jest przeciwny dobru tej osoby.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Czy zatrudniony może pracować w święta?
Święta ustawowo wolne od pracy powinny być równoznaczne z dniem wolnym dla każdego pracownika. Jeśli właściciel przedsiębiorstwa chce otworzyć swój biznes może to zrobić, jednak musi samodzielnie objąć stanowisko pracy
Co zamieścić w aktach osobowych podwładnego?
Każdy pracownik zatrudniony na umowę o pracę posiada swoje akta osobowe. Prowadzone są przez przełożonego lub osobą do tego upoważnioną. W trakcie trwania stosunku pracy gromadzi się w nich wszystkie
Jak powinna wyglądać rzetelna rozmowa kwalifikacyjna?
Praktycznie każde przedsiębiorstwo, które prowadzi nabór na wskazane stanowisko, przeprowadza rozmowę kwalifikacyjną. Metoda sprawdzania wiedzy i kwalifikacji zależy od umownych oczekiwań przełożonego. Wiele pytań i schematów pojawia się bardzo często.
Niepełnosprawność a kariera zawodowa
Niepełnosprawność to niesprawność fizyczna lub psychiczna, który utrudnia zwyczajne funkcjonowanie. Od czasu do czasu w spełnianiu prostych obowiązków potrzebne jest wsparcie osób trzecich. Czy niepełnosprawność blokuje rozwój zawodowy? W zgodzie
ZUS – obowiązki pracodawcy w związku z zatrudnieniem
Zakład Ubezpieczeń Społecznych to druga po urzędzie skarbowym instytucja, z którą przedsiębiorca zobowiązany jest prowadzić wymianę dokumentacji, informacji i pieniędzy. Największą ilość deklaracji, wniosków, różnego rodzaju informacji przesyła do ZUS
Zatrudnienie terminowe i jego zalety
Świat boryka się aktualnie z ogromnymi kłopotami gospodarczymi. Każdy przedsiębiorca szuka oszczędności, aby chociaż funkcjonować na średnim poziomie. Przede wszystkim o oszczędności stara się poprzez regulowanie zatrudnienia tzn. regulowanie ilości
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post