Masz terminal płatniczy? Negocjuj z operatorem niższą stawkę prowizji

Masz terminal płatniczy? Negocjuj z operatorem niższą stawkę prowizji

Polacy chętnie korzystają z płatności kartą. Bez problemu taką transakcję przeprowadzimy w markecie lub w innym dużym sieciowym sklepie. W sklepiku osiedlowym wygląda to gorzej, albo nie ma terminala w ogóle, albo trzeba zrobić zakupy za określoną kwotę, by móc korzystać z bezgotówkowej metody płatności.

Skąd limity na płatność kartą?

Limit wyznaczany za możliwość zapłaty kartą płatniczą był stosowany przez właścicieli mniejszych sklepów dość powszechnie w początkowym okresie funkcjonowania tego rodzaju płatności. Miało to swoje uzasadnienie w dość wysokich kosztach ponoszonych przez handlowców z racji prowizji odprowadzanej do banków. Przed obniżką stawki interchange taka opłata wynosiła 1,6% wartości transakcji. Obecnie stawka ta zmalała do wysokości 0,2 – 0,3%, teoretycznie limity powinny zatem zniknąć, a jednak dalej funkcjonują w trzech na cztery zbadanych pod tym kątem placówkach.

Statystyczne ujęcie zjawiska

Badanie przeprowadziła firma ARB SESTA w czerwcu 2015r. Obejmując zasięgiem 100 niewielkich rozmiarów placówek handlowych nie działających pod ogólnokrajową marką we wszystkich województwach oraz miejscowościach o zróżnicowanej wielkości. Marcin Dobek – przedstawiciel ARB SESTA przybliżył metodę przeprowadzonych badań. Osoby, które brały udział w zbieraniu danych korzystali z aplikacji Take Task. Mieli oni sfotografować wybraną przez siebie placówkę i sprawdzić, czy w sklepie obowiązuje limit płatności kartami. Badania dowiodły, że 75% małych, niezrzeszonych sklepów nadal stosuje limity – najczęściej 10złotych.

Tego rodzaju praktykę zauważa też Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, przyznając, że jest to zjawisko charakteryzujące małe placówki handlowe. Nie spotyka się tego rodzaju limitów w dużych sieciach handlowych.

Nieco inaczej do badań przeprowadzonych przez ARB SESTA podchodzi Robert Łaniewski, prezes  Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.  Uważa on, że aby precyzyjnie określić ilość sklepów stosujących ograniczenia w użyciu kart płatniczych należałoby przeprowadzić badania na większej próbie tego rodzaju podmiotów. Zdaniem prezesa Łaniewskiego z pewnością takie limity są wyznaczane w sklepach, jednak rozmiar zjawiska jest mniejszy niż wynikałoby to z danych przedstawionych przez ankieterów ARB SESTA.

Czy ustalanie limitów jest legalne?

Wszelkiego rodzaju kwestie związane z ograniczeniami na bezgotówkową formę zapłaty są określane w umowach pomiędzy organizacjami płatniczymi, a operatorami terminali. Z kolei operatorzy terminali mogą zawrzeć odpowiednie klauzule w umowach z właścicielami sklepów. Nie ma jednak żadnych prawnych narzędzi, które można by zastosować wobec handlowca. Operatorzy terminali nie narzucają w tym względzie ograniczeń, gdyż mogliby utracić tym samym klienta.

Prowizje dla operatorów terminali

Obowiązująca wcześniej stawka interchange, w wysokości 1,6% od wielkości transakcji stanowiła w większości dochód banków. Z tego tytułu odnotowywały one zysk w wysokości 1,6 mld rocznie. Po spadku wielkości stawki interchange do poziomu 0,2-0,3% wiele sklepów skorzystało na tej zmianie. Najczęściej obniżone koszty dotyczyły jdnak sklepów sieciowych i stacji paliw. Małe sklepy obsługiwane przez agentów rozliczeniowych niestety płacą wciąż wyższą prowizję. Koszty związane z niską stawką interchange ograniczyły wydatki właśnie tych firm rozliczeniowych, natomiast płacone w niezmienionej wysokości prowizje od małych sklepów wpływają na zwiększone zyski agentów. Ile sklepów płaci wysokie prowizję pomimo obniżki stawki interchange? Wg badań przeprowadzonych niedawno na zlecenie Fundacji Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego aż 66% spośród 1000 badanych podmiotów nie odczuło zmian w tej kwestii.

Winne przepisy

Jak twierdzą eksperci, winę za ten stan rzeczy ponoszą niedoprecyzowane akty prawne. Wg ustawy do obniżenia stawki interchange zobligowane banki i organizacje płatnicze, nie uregulowano natomiast przeniesienia skutków obniżki bezpośrednio na placówki handlowe, zatem w dalszym ciągu wysokość prowizji jest uzależniona od dobrej woli operatorów terminali płatniczych. Ta ostatnia grupa podmiotów nie ma żadnego interesu w tym, by zmniejszać prowizje. Jeżeli właściciel sklepu sam nie będzie dążył do zmiany warunków umowy z operatorem, jego koszty pozostaną na dotychczasowym, wysokim poziomie.


Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Obniżona akcyza dla małych browarów – tylko, gdy są niezależne
Next Zamiana długu za towar na pożyczkę – konsekwencje podatkowe

Może to Ci się spodoba

Rośnie potęga marketingu szeptanego

Rekomendacje stają się podstawą decyzji konsumenckich i prowadzenia biznesu. Klienci chętnie sięgają po produkty i usługi firm, które polecili im znajomi. Z kolei właściciele przedsiębiorstw bardzo cenią klientów, których polecili im inni przedsiębiorcy. Na

Klienci wracają do T-Mobile. Operator nową ofertą i komunikacją chce zawalczyć o klientów

T-Mobile zaostrza konkurencję na rynku usług telekomunikacyjnych. Telekom chce być liderem w zakresie konsumpcji danych i mocno rozwija tę kategorię usług. Postawił na zmianę komunikacji i wprowadził nowe oferty, co  ma zdystansować konkurencję

Mała firma 0 Comments

Na jakich zasadach rozlicza się leasing?

Aktualnie część przedsiębiorców posiada problemy finansowe lub przeszkody w spłacie kredytu. Dobrym wyjściem dla małych firm jest skorzystanie z leasingu. Wskazują go właściciele, którzy muszą zakupić pojazd mechaniczny. Niestety nie

Deweloperzy planują coraz więcej inwestycji na warszawskiej Woli

Biznesowe centrum Warszawy przenosi się coraz bardziej na zachód. Stolica rozwija się wzdłuż linii metra, zarówno po lewej, jak i po prawej stronie Wisły. Obecnie to Wola staje się zagłębiem biznesu,

Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych wyzwań, z którymi będzie się mierzyć branża public relations w przyszłym roku. Agencje PR liczą także na nowe zlecenia od spółek Skarbu Państwa. To

W przyszłym roku podwoi produkcję ubrań w polskich zakładach

Do końca tego roku LPP zleci polskim szwalniom i zakładom uszycie 5 mln sztuk odzieży pod marką Mohito, a w 2018 roku ta wielkość ma się podwoić. W tym samym czasie dwukrotnie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź