Przez niemiecką płacę minimalną polskie firmy transportowe podniosą ceny przewozów dla firm z Europy Zachodniej

Płaca minimalna dla kierowców w Niemczech nie odbije się na rentowności firm transportowych, ale spowoduje wzrost cen przewozów i w ten sposób uderzy również w firmy z Europy Zachodniej. Polska branża ocenia tę regulację jako sprzeczną z unijnym prawem oraz zasadą otwartego rynku i cały czas liczy na jej zniesienie.

Branża transportowa to nie jest branża przynosząca bardzo wysokie zyski. W związku z tym, jeżeli rozwiązania niemieckie zostaną utrzymane, należy się spodziewać, że wzrosną koszty, a to będzie miało przełożenie na wzrost cen. Myślę, że branża jest w stanie utrzymać podobne wskaźniki rentowności, natomiast zakończy się to podwyżką cen dla klientów – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jacek Oraczewski, dyrektor transportu międzynarodowego w Grupie FM Logistic.

Niemcy wprowadziły płacę minimalną od początku tego roku. Miała ono obowiązywać wszystkich świadczących pracę na terenie tego kraju, w tym również kierowców spoza Niemiec, którzy przejeżdżają przez ich terytorium. Decyzja wzbudziła duże kontrowersje, bo większość usług transportowych w Europie jest świadczonych przez firmy z Polski i innych krajów Europy Środkowej. Na większości tras kierowcy muszą przejeżdżać przez Niemcy.

Komisja Europejska zakwestionowała te przepisy jako sprzeczne z unijną zasadą wspólnego rynku, jednak nie wyjaśniło to wszystkich niejasności. Na razie wiadomo, że przepisy muszą być stosowane w odniesieniu do kierowców zagranicznych wykonujących kabotaż, czyli przewóz wyłącznie krajowy na terenie Niemiec. Przewoźnicy nadal nie wiedzą, jak rozliczać wynagrodzenia osób tylko przejeżdżających przez ten kraj, a na wyjaśnienie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości trzeba będzie poczekać nawet kilka lat.

Jeżeli te regulacje zostaną utrzymane, będzie to miało negatywny wpływ na całą branżę transportową, również na firmy w Europie Zachodniej. Dzisiaj bardzo dużo firm działających w Europie Zachodniej korzysta z przewoźników z Europy Centralnej– podkreśla Oraczewski.

Dodaje, że FM Logistic stara się wspierać przewoźników świadczących usługi dla tej firmy. Na razie jednak dominuje niepewność. Przewoźnicy nie wiedzą przede wszystkim, jak rozliczać wynagrodzenia przy transporcie międzynarodowym z i do Niemiec. Względnie jasna sytuacja jest przy kabotażu (niemiecka płaca minimalna obowiązuje) i tranzycie (nie obowiązuje). Niemiecka płaca minimalna to 8,50 euro netto za godzinę.

Żródło: Newseria.pl

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Czy pracodawca może nas odwołać z urlopu?
Next Przedsiębiorcy mogą ograniczyć ryzyko w handlu z krajami rozwijającymi się dzięki kontraktom terminowym

Może to Ci się spodoba

Wiadomości 0 Comments

Geolokalizacja pomaga firmom w rozwoju. Dane geograficzne pokazują w co i gdzie inwestować

Dane geograficzne mogą dostarczyć informacji na temat tego, w co – i przede wszystkim gdzie – inwestować, żeby biznes okazał się sukcesem. Szczególnie sprawdza się to w handlu i usługach, gdzie lokalizacja ma kluczowe

Spółki 0 Comments

Jak przekształcić przedsiębiorstwo w spółkę z o.o.?

Z roku na rok coraz prostsze staje się przekształcanie własnej firmy w spółkę z o.o. Obecnie na rynku jest mnóstwo firm jednoosobowych, w których to jedna osoba jest odpowiedzialna za

Wiadomości 0 Comments

Spółki, w które warto zainwestować

Badania wykazały, że inwestorzy kupujący akcje, które w przeszłości osiągały dobre wyniki i sprzedający te, które osiągały słabe wyniki, uzyskali znaczące dodatnie stopy zwrotu w ciągu roku. Chcesz wiedzieć jakie

Wiadomości 0 Comments

Dotacje unijne przy zalesieniu

W ramach Wspólnej Polityki Rolnej, UE z równą troską pochyla się nad stanem i konkurencyjnością gospodarstw rolnych, co jakością terenów zielonych i lasów. W ramach najnowszego Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich

Wiadomości 0 Comments

Sprzedawcy będą inwestować, by oszczędzać czas konsumentów

Coraz większą rolę w handlu będą odgrywać technologie, które z jednej strony usprawnią proces zakupowy, z drugiej spowodują lepszą personalizację ofert dla poszczególnych konsumentów. Sprzedawcy będą też więcej inwestować w segment zdrowej żywności, bo konsumenci

Wiadomości 0 Comments

Pożyczka bankowa i pozabankowa – różnice

Rynek pozabankowych pożyczek krótkoterminowych – tzw. chwilówek, oraz pożyczek ratalnych ma się w naszym kraju cały czas bardzo dobrze. Jak jednak wygląda w porównaniu oferta banków? Pożyczka w banku czy

2 komentarze

  1. mania
    16 stycznia, 13:00 Reply
    A mnie szczerze mówiąc jakoś nie dziwi to, że ceny są podnoszone. Nie oszukujmy się, bo lepiej nie będzie.
  2. jeży
    04 lutego, 16:50 Reply
    W Niemczech potrafią zwiększyć płacę minimalną więc dlaczego u nas nie potrafią tego zrobić?

Zostaw odpowiedź