Kary za niewprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych

Kary za niewprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych

Od 1 lipca 2019 roku przedsiębiorcy zatrudniający powyżej 250 pracowników będą zobowiązani wprowadzić Pracownicze Plany Kapitałowe. Z czym się to wiąże i jakie kary grożą za niewywiązanie się z tego obowiązku?

Pracownicze Plany Kapitałowe to powszechny system prywatnego, dobrowolnego oszczędzania finansowany przez pracowników, pracodawców i państwo. Zgodnie z ustawą z dnia 4 października 2018 roku na dodatkową emeryturę zatrudnionych składki będą odprowadzać co miesiąc nie tylko sami pracownicy, ale także pracodawcy i raz do roku Skarb Państwa.

Program PPK powstał m.in. we współpracy rządu, organizacji pracodawców i związków zawodowych, a kapitałowe plany pracownicze mają objąć większość, a docelowo – wszystkie przedsiębiorstwa w naszym kraju.

Pracowniczy plan kapitałowy krok po kroku

Pracodawca, który zamierza uruchomić plany kapitałowe powinien w pierwszej kolejności zawrzeć umowę o zarządzenie PPK z wybraną przez siebie, w porozumieniu ze związkami zawodowymi lub reprezentacją pracowników, instytucją finansową.

Kolejnym krokiem jest zawarcie z wybraną instytucją umowy o prowadzenie PPK. Na tym etapie podaje się listę osób będących uczestnikami programu.

Od tego momentu, po utworzeniu kont pracowników, pracodawca powinien wpłacać określone składki. Wysokość obowiązkowej składki wnoszonej przez pracownika wynosi 1,5 proc. wartości wynagrodzenia pracownika brutto, a dodatkowa – do 2,5 proc. wartości jego wynagrodzenia. Wyliczenie wysokości składki i jej terminowe opłacanie również należy do obowiązków zatrudniającego.

Zatrudniający powinni mieć także na uwadze takie kwestie jak uwzględnienie kosztów PPK w planach finansowych, odpowiednie poinformowanie o nich swoich pracowników i dostosowanie systemu kadrowo-płacowego do planów kapitałowych.

Jakie są kary za niewprowadzenie PPK w miejscu pracy?

Przedsiębiorcę, który nie dostosuje się do przepisów ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych, mogą spotkać surowe sankcje.

Jeśli nie zawrze on umowy o zarządzanie PPK może zostać ukarany grzywną w wysokości do 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń w poprzednim roku obrotowym. Taka sama kara grozi za nakłanianie pracownika lub uczestnika programu do rezygnacji z oszczędzania w systemie.

W przypadku zaś gdy pracodawca np. nie zawrze umowy o prowadzenie PPK, nie dokona wpłat lub nie zgłosi wymaganych danych w odpowiednim terminie może być ukarany grzywną w wysokości od 1 tys. do nawet 1 mln zł. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o programie PPK wejdź na stronę https://www.pkotfi.pl/ppk-z-pko-tfi/.

Pracownicze Plany Kapitałowe to powszechny system prywatnego, dobrowolnego oszczędzania finansowany przez pracowników, pracodawców i państwo. Zgodnie z ustawą z dnia 4 października 2018 roku na dodatkową emeryturę zatrudnionych składki będą odprowadzać co miesiąc nie tylko sami pracownicy, ale także pracodawcy i raz do roku Skarb Państwa.

Program PPK powstał m.in. we współpracy rządu, organizacji pracodawców i związków zawodowych, a kapitałowe plany pracownicze mają objąć większość, a docelowo – wszystkie przedsiębiorstwa w naszym kraju.

Pracowniczy plan kapitałowy krok po kroku

Pracodawca, który zamierza uruchomić plany kapitałowe powinien w pierwszej kolejności zawrzeć umowę o zarządzenie PPK z wybraną przez siebie, w porozumieniu ze związkami zawodowymi lub reprezentacją pracowników, instytucją finansową.

Kolejnym krokiem jest zawarcie z wybraną instytucją umowy o prowadzenie PPK. Na tym etapie podaje się listę osób będących uczestnikami programu.

Od tego momentu, po utworzeniu kont pracowników, pracodawca powinien wpłacać określone składki. Wysokość obowiązkowej składki wnoszonej przez pracownika wynosi 1,5 proc. wartości wynagrodzenia pracownika brutto, a dodatkowa – do 2,5 proc. wartości jego wynagrodzenia. Wyliczenie wysokości składki i jej terminowe opłacanie również należy do obowiązków zatrudniającego.

Zatrudniający powinni mieć także na uwadze takie kwestie jak uwzględnienie kosztów PPK w planach finansowych, odpowiednie poinformowanie o nich swoich pracowników i dostosowanie systemu kadrowo-płacowego do planów kapitałowych.

Jakie są kary za niewprowadzenie PPK w miejscu pracy?

Przedsiębiorcę, który nie dostosuje się do przepisów ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych, mogą spotkać surowe sankcje.

Jeśli nie zawrze on umowy o zarządzanie PPK może zostać ukarany grzywną w wysokości do 1,5 proc. funduszu wynagrodzeń w poprzednim roku obrotowym. Taka sama kara grozi za nakłanianie pracownika lub uczestnika programu do rezygnacji z oszczędzania w systemie.

W przypadku zaś gdy pracodawca np. nie zawrze umowy o prowadzenie PPK, nie dokona wpłat lub nie zgłosi wymaganych danych w odpowiednim terminie może być ukarany grzywną w wysokości od 1 tys. do nawet 1 mln zł. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o programie PPK wejdź na stronę https://www.pkotfi.pl/ppk-z-pko-tfi/.

Previous Używane wózki widłowe - dobra inwestycja czy chybiony pomysł?
Next Urządzenia wielofunkcyjne LOBOS

Może to Ci się spodoba

Firma 1Comments

Łatwiejsza relacja firmy z klientami = CRM

Konkurencja na dzisiejszym rynku jest ogromna. Setki, a nawet tysiące firm, rywalizują ze sobą na co dzień, by zdobyć jak największą rzeszę klientów, ponieważ to ma swój bezpośredni przekład na

Firma 1Comments

Krajowy sektor usług biznesowych wciąż rośnie

Polski sektor wykonywanych na zlecenie innych przedsiębiorstw usług biznesowych jest coraz większy. W ubiegłym roku tego rodzaju prace wykonywały 532 centra należące do 356 inwestorów zagranicznych. Pracowało w nich ponad 150

Czym charakteryzuje się PKD?

Polska Klasyfikacja Działalności (PKD) została powołana w 2010 roku na wyraźny apel ONZ we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Posługuje się kodami do oznaczania różnych działalności gospodarczych. W jakim celu utworzono

Komfortowe i atrakcyjne biuro pomaga przyciągnąć najlepszych pracowników

Piłkarzyki w chillout roomie, minisiłownia, leżaki i hamaki są już częstym widokiem w siedzibach firm, nie tylko tych dużych i nie tylko z branży IT. Blisko 90 proc. pracowników biurowych deklaruje, że design miejsca pracy ma

Laptop i monitor – dobrany duet do pracy

Lepsza organizacja pracy, bardziej ergonomiczne stanowisko i większa mobilność. To tylko część zalet pracy na laptopie i zdalnym monitorze. Nic dziwnego, że takie rozwiązanie powoli staje się standardem w wielu

Centra usług wspólnych atrakcyjniejszym miejscem pracy niż banki

81 proc. pracowników centrów usług wspólnych wiąże swoją dalszą karierę zawodową z tą branżą. 78 proc. jest zadowolonych i poleciłoby innym osobom pracę w sektorze SSC – wynika z najnowszych danych stowarzyszenia ABSL. Pracownicy

1 Comment

  1. Fela
    23 kwietnia, 18:55 Reply
    Bardzo dobrze zrobili z tymi karami. Przynajmniej będzie porządek i nakaz pilnowania się dla pracodawcow. Bez tego zaraz by zaczeli wymyslac jak ominąć ustawę, zeby nie dopłacać pracownikowi doi emerytury. A jak są kary to i dołożą na czas co trzeba

Zostaw odpowiedź