Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej?

Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej?

Faktoring staje się coraz popularniejszą usługą finansową wśród polskich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy przekonują się do takiej formy zabezpieczenia przed przeterminowanymi płatnościami między innymi dzięki mniejszej liczbie formalności niż na przykład w przypadku kredytu obrotowego. Nie oznacza to jednak, że tych formalności nie ma w ogóle. Między faktorem, a faktorantem musi zostać bowiem podpisana umowa. Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej? Oto najważniejsze wskazówki!

Umowa faktoringowa – koszty i czas trwania

Dwie najważniejsze kwestie, o których trzeba pamiętać, zawierając umowę faktoringową to czas jej obowiązywania i koszty, które przedsiębiorstwo musi ponieść. Czas trwania umowy faktoringowej jest sprawą oczywistą, nie ma potrzeby rozpisywać się na ten temat. Pochylić się natomiast trzeba nad kosztami. Te mogą być określone w różny sposób – może być to procent wartości faktury, którą wykupuje faktor, może być stała kwota powiązana z wysokością faktury. Praktyki w tym zakresie są różne – każdy przedsiębiorca musi sam skalkulować, jaka forma opłaty za usługę będzie dla niego najkorzystniejsza. Trzeba też zwrócić uwagę na cennik usługi oraz tabelę opłat i prowizji. Są tam podane między innymi koszty windykacji, opłaty za opóźnienie w płatnościach, a także stawka za rozłożenie płatności na raty i inne. To opłaty, których umowa nie uwzględnia, bo są one ewentualne lub opcjonalne. Warto jednak mieć świadomość, jakie koszty faktoringu pojawiają się w przypadku pojawienia się nieprzewidzianych okoliczności.

Inne ważne aspekty umowy faktoringu

W kontekście wykupowania faktury pamiętać też trzeba o tym, że w umowie faktoringowej powinna być też zawarta procentowa wartość faktury, którą faktor może wykupić. Czasem może być to 100%, ale nierzadko umowy faktoringowe mówią o wykupieniu na przykład tylko 80%. W faktoringu często mówi się o tej kwocie, że jest to zaliczka. Jeśli kontrahent zapłaci fakturę w terminie, wówczas faktor przekazuje brakujące 20% firmie i w ten sposób dopełnia kwotę. Dodatkowym punktem umowy może być także zapis, mówiący o maksymalnej kwocie wykupu w danym okresie, na przykład w miesiącu. To dość ważny punkt i każdy przedsiębiorca musi go dokładnie przeanalizować – zwłaszcza w kontekście kwoty, na którą sumarycznie wystawia faktury, a także liczby klientów, którzy przeterminowują swoje płatności. Umowa faktoringowa ma bowiem zasadność tylko wówczas, jeśli faktycznie przedsiębiorstwo potrzebuje stały i odczuwalny dopływ gotówki, bez konieczności oczekiwania na płatność kontrahentów.

Umowa faktoringowa – wniosek można złożyć przez internet

Kwestii, o których trzeba pamiętać, podpisując umowę faktoringową, wbrew pozorom wcale nie ma tak wiele, a sam dokument jest najczęściej prosty w interpretacji, a także łatwy do realizacji w toku codziennej pracy. Dodatkowym atutem faktoringu jest fakt, że umowę z faktorem można zawrzeć przez internet. Taką możliwość można znaleźć między innymi w tym serwisie: https://faktoria.pl/. To jeszcze bardziej ułatwia, upraszcza i skraca czas potrzebny na wszelkie formalności.

Artykuł sponsorowany.

Previous Organizer na biurko - porządek i terminowość
Next Używane wózki widłowe - dobra inwestycja czy chybiony pomysł?

Może to Ci się spodoba

Facebook wprowadza nowe narzędzie do zakupów online

Facebook staje się internetową fabryką nowych produktów i usług – mówi Joanna Jałowiec, redaktor naczelna Proto.pl. Największy serwis społecznościowy wprowadził w październiku trzy nowe aplikacje, zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i dla biznesu. W

Wraz z rosnącą liczbą ukraińskich pracowników przybywa usług do nich skierowanych

Polscy przedsiębiorcy odpowiadają na rosnącą liczbę ukraińskich pracowników. Pojawiają się promocje dla obcokrajowców zakładających konta w polskich bankach, kupujących pakiety startowe w sieciach komórkowych, uruchamiane są strony internetowe i infolinie po ukraińsku, a restauracje

Jak zadbać o skuteczną reklamę dla swojej firmy?

Dotarcie do klientów w dobie XXI wieku jest zarazem bardzo proste i niezwykle trudne. Z jednej strony Internet daje nam możliwości dotarcia do dowolnej grupy docelowej, a z drugiej strony

Firma 1Comments

Przeciętna polska firma przepłaca za prąd co najmniej 10-15 proc.

Polscy mali i średni przedsiębiorcy marnują prąd przez nieodpowiednie oświetlenie, ogrzewanie i zbędną pracę maszyn. Tym samym zwiększają swoje koszty średnio o 10-15 proc. Inwestycje służące obniżeniu zużycia energii zwracają się nawet wcześniej niż

e-Firma i Startup 0 Comments

Polskie start-upy mogą być bardziej innowacyjne

Tylko co czwarty start-up współpracuje z naukowcami, a w co szóstym założycielem jest osoba zaangażowana w pracę naukową – wynika z opracowania „Polskie start-upy. Raport 2015”. Eksperci przekonują, że współpraca nauki i biznesu jest warunkiem

Biuro rachunkowe 1Comments

Na co zwrócić uwagę, wybierając biuro rachunkowe?

Każda firma, niezależnie od wielkości i branży, musi pilnować rozliczeń, terminów, kontaktować się z fiskusem czy ZUSem. I tu pałeczkę przejmuje księgowy. Jak wybrać odpowiedniego, kiedy w każdym mieście funkcjonuje

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź