Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej?

Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej?

Faktoring staje się coraz popularniejszą usługą finansową wśród polskich przedsiębiorstw. Przedsiębiorcy przekonują się do takiej formy zabezpieczenia przed przeterminowanymi płatnościami między innymi dzięki mniejszej liczbie formalności niż na przykład w przypadku kredytu obrotowego. Nie oznacza to jednak, że tych formalności nie ma w ogóle. Między faktorem, a faktorantem musi zostać bowiem podpisana umowa. Na co zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy faktoringowej? Oto najważniejsze wskazówki!

Umowa faktoringowa – koszty i czas trwania

Dwie najważniejsze kwestie, o których trzeba pamiętać, zawierając umowę faktoringową to czas jej obowiązywania i koszty, które przedsiębiorstwo musi ponieść. Czas trwania umowy faktoringowej jest sprawą oczywistą, nie ma potrzeby rozpisywać się na ten temat. Pochylić się natomiast trzeba nad kosztami. Te mogą być określone w różny sposób – może być to procent wartości faktury, którą wykupuje faktor, może być stała kwota powiązana z wysokością faktury. Praktyki w tym zakresie są różne – każdy przedsiębiorca musi sam skalkulować, jaka forma opłaty za usługę będzie dla niego najkorzystniejsza. Trzeba też zwrócić uwagę na cennik usługi oraz tabelę opłat i prowizji. Są tam podane między innymi koszty windykacji, opłaty za opóźnienie w płatnościach, a także stawka za rozłożenie płatności na raty i inne. To opłaty, których umowa nie uwzględnia, bo są one ewentualne lub opcjonalne. Warto jednak mieć świadomość, jakie koszty faktoringu pojawiają się w przypadku pojawienia się nieprzewidzianych okoliczności.

Inne ważne aspekty umowy faktoringu

W kontekście wykupowania faktury pamiętać też trzeba o tym, że w umowie faktoringowej powinna być też zawarta procentowa wartość faktury, którą faktor może wykupić. Czasem może być to 100%, ale nierzadko umowy faktoringowe mówią o wykupieniu na przykład tylko 80%. W faktoringu często mówi się o tej kwocie, że jest to zaliczka. Jeśli kontrahent zapłaci fakturę w terminie, wówczas faktor przekazuje brakujące 20% firmie i w ten sposób dopełnia kwotę. Dodatkowym punktem umowy może być także zapis, mówiący o maksymalnej kwocie wykupu w danym okresie, na przykład w miesiącu. To dość ważny punkt i każdy przedsiębiorca musi go dokładnie przeanalizować – zwłaszcza w kontekście kwoty, na którą sumarycznie wystawia faktury, a także liczby klientów, którzy przeterminowują swoje płatności. Umowa faktoringowa ma bowiem zasadność tylko wówczas, jeśli faktycznie przedsiębiorstwo potrzebuje stały i odczuwalny dopływ gotówki, bez konieczności oczekiwania na płatność kontrahentów.

Umowa faktoringowa – wniosek można złożyć przez internet

Kwestii, o których trzeba pamiętać, podpisując umowę faktoringową, wbrew pozorom wcale nie ma tak wiele, a sam dokument jest najczęściej prosty w interpretacji, a także łatwy do realizacji w toku codziennej pracy. Dodatkowym atutem faktoringu jest fakt, że umowę z faktorem można zawrzeć przez internet. Taką możliwość można znaleźć między innymi w tym serwisie: https://faktoria.pl/. To jeszcze bardziej ułatwia, upraszcza i skraca czas potrzebny na wszelkie formalności.

Artykuł sponsorowany.

Previous Laptop i monitor - dobrany duet do pracy
Next Używane wózki widłowe - dobra inwestycja czy chybiony pomysł?

Może to Ci się spodoba

Samochód 0 Comments

Jak sprawnie zarządzać flotą samochodową?

Firmowa flota pojazdów dla wielu przedsiębiorstw jest jednym z podstawowych narzędzi pracy. Z posiadaniem służbowych aut wiąże się jednak szereg obowiązków wynikających z utrzymania ich w pełnej sprawności. Zarządzanie flotą pojazdów

Imprezy integracyjne dla firm – 4 powody, dla których warto je organizować latem

Sezon wakacyjny w pełni. Nawet w najbardziej prężnych korporacjach daje się odczuć efekt urlopowego rozprężenia. Trudno ukryć tęskne spojrzenia rzucane raz po raz w kierunku kalendarza i odliczanie dni do

Etykieta w biznesie 0 Comments

Tekstylia, czyli odzież do promocji swojej marki!

Gadżety reklamowe to popularna i chętnie wykorzystywana metoda promocji marki. Decydują się na nią zarówno niewielkie, jak i duże przedsiębiorstwa. Długopisy czy smycze z logo firmy pojawiają się na wszelkiego

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post