Sprzedaż udziałów spółki może okazać się nieważna

Sprzedaż udziałów spółki może okazać się nieważna

Zbycie udziałów spółki nie zawsze jest skuteczne. Niekiedy, by sprzedać udziały należy uzyskać zgodę spółki. Zdarza się też, że możliwość sprzedaży jest ograniczona przez przepisy szczególne.

Zgoda spółki na sprzedaż udziałów – orzecznictwo

Do sprzedaży udziałów należy się przygotować. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie zapisów umowy spółki. Jeśli w umowie zawarte są ograniczenia, wówczas konieczne jest dostosowanie się do wymogów. Inaczej sprzedaż okaże się nieważna. W tej kwestii wypowiedział się Sąd Najwyższy. Uznał on, że umowa zbycia udziałów bez zezwolenia spółki z o.o. jest czynnością bezskuteczną. Zgodnie z wyrokiem SN z 7 września 1993 r., sygn. akt II CRN 60/93, umowa sprzedaży udziałów stanie się skuteczna dopiero w momencie uzyskania zezwolenia od spółki.

Inne ograniczenia zbycia udziałów

Ograniczenia dotyczące zbycia udziałów mogą mieć postać wymagań wobec ich nabywcy. Wśród  warunków, które musi spełnić kolejny posiadacz udziałów może znaleźć się np. konieczność posiadania określonych kwalifikacji (uprawnień).

Zbycie udziałów może też być uzależnione od wyrażenia zgody przez określoną osobę. Inne przykłady uwarunkowań zezwalających na sprzedaż udziałów to upływ ustalonego czasu lub zaistnienie określonej sytuacji. Zbycie udziałów może zostać ograniczone przez ustanowienie prawa pierwokupu, czy prawa pierwszeństwa.

Oprócz analizy zapisów umowy spółki warto upewnić się, że nie istnieją inne regulacje ograniczające zbycie udziałów. Do takich mogą należeć przepisy szczególne, np. ustawa o zbyciu nieruchomości cudzoziemcom.

Pisemna forma w procedurze zbycia udziałów

Zezwolenie na zbycie udziałów powinno być sporządzone w formie pisemnej. Jeżeli spółka nie wyrazi zgody na sprzedaż, wówczas posiadacz udziałów może zwrócić się do sądu rejestrowego. Ten może zezwolić na zbycie udziałów, jeżeli stwierdzi, że istnieją ku temu istotne powody.

Sprzedaż udziałów, podobnie jak wyrażenie zgody na ich zbycie, wymaga formy pisemnej z podpisami poświadczonymi notarialnie (art. 180 k.s.h.). Niezachowanie tej formy spowoduje nieważność umowy.

Previous VAT – Twoja bardzo droga karuzela
Next Zaliczka dla biura podróży – moment obowiązku podatkowego

Może to Ci się spodoba

Founders agreement, co to jest i kiedy podpisywać

Founders agreement, czyli umowa założycielska to nic innego jak pierwsze, oficjalne sformalizowanie powstającego startupu i jego założeń.  Choć istnieje wiele typów i rodzajów umów bardziej rozbudowanych i o wiele bardziej

Spółki 0 Comments

Czy obywatel innego kraju może założyć firmę w Polsce?

Zakładanie spółki z obywatelem polskim odbywa się na takich samych wytycznych, co jej utworzenie z obywatelem Unii Europejskiej. Czy zasady te są takie same w przypadku zakładania działalności gospodarczej wraz

Przedsiębiorca w sądzie 1Comments

Problem prawny? D.A.S. przychodzi z pomocą

Towarzystwo Ubezpieczeń Ochrony Prawnej D.A.S. (www.das.pl) działające na polskim rynku od 2000 roku, to synonim łatwego i szybkiego dostępu do usług prawnych. Dzięki ubezpieczeniu ochrony prawnej życia prywatnego klienci D.A.S.

1 Comment

  1. aner
    Styczeń 09, 09:49 Reply
    Nie rozumiem po co aż tak sobie komplikować życie. Nie łatwiej było by trochę przedsiębiorcom ułatwić?

Zostaw odpowiedź