Stowarzyszenie z osobowością prawną – zgłoszenie do KRS
Polacy stają się coraz bardziej aktywni na różnych polach prospołecznej działalności, ale nie tylko. Wiele aspektów wspólnego działania wymaga łączenia się sformalizowane organizacje, by móc inicjować efektywne przedsięwzięcia.
Stowarzyszenie – członkowie i ich cele
Celem zrzeszającej się grupy może być dosłownie wszystko, co nie jest sprzeczne z art. 13. Konstytucji. Zatem stowarzyszenie nie może dotyczyć grup odwołujących się do totalitarnych metod i praktyk działania nazizmu, faszyzmu i komunizmu, nienawiści rasowej i narodowościowej ani stosowania przemocy.
Członkami stowarzyszenia mogą być osoby pełnoletnie, posiadające zdolność do czynności prawnych. W szczególnych przypadkach mogą nimi być też:
- małoletni poniżej 16 lat za zgodą rodziców, jednak nie mogą korzystać z biernego i czynnego prawa wyborczego wewnątrz organizacji, chyba że stowarzyszenie zrzesza tylko małoletnich,
- osoby w wieku od 16 do 18 lat, pod warunkiem, że w składzie zarządu większość stanowią osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych, chyba że stowarzyszenie zrzesza tylko małoletnich,
- cudzoziemcy, niezameldowani w Polsce, jeśli statut przewiduje taką możliwość.
- cudzoziemcy zameldowani w Polsce (na takich samych prawach jak obywatele polscy).
Stowarzyszenie z osobowością prawną
Aby stowarzyszenie posiadało osobowość prawną należy zarejestrować je w Krajowym Rejestrze Sądowym. Niezarejestrowane w KRS stowarzyszenia też mogą funkcjonować jako tzw. stowarzyszenia zwykłe. Lepszym wyjściem jest jednak dokonanie rejestracji, gdyż stowarzyszenie z osobowością prawną może:
- powoływać terenowe oddziały,
- tworzyć związki stowarzyszeń,
- zrzeszać osoby prawne,
- prowadzić działalność gospodarczą,
- przyjmować darowizny, spadki, dotacje,
- starać się o status organizacji pożytku publicznego.
Statut
Stowarzyszenie powinno mieć co najmniej 15 członków, którzy uchwalą Statut. W statucie winny zawierać się podstawowe kwestie związane z tożsamością i działalnością stowarzyszenie, m.in.:
- nazwę odróżniającą stowarzyszenie od innych organizacji,
- teren działania i siedzibę,
- cele i sposoby ich realizacji,
- sposób wstępowania i występowania, przyczyny utraty członkostwa oraz prawa i obowiązki członków,
- władze stowarzyszenia, sposób ich wyboru, uzupełniania składu oraz ich kompetencje,
- zasady reprezentowania stowarzyszenia oraz zaciągania zobowiązań majątkowych, a także warunki ważności jego uchwał,
- sposób pozyskiwania środków finansowych oraz składek członkowskich,
- zasady dokonywania zmian statutu,
- sposób rozwiązania stowarzyszenia.
Zebranie założycielskie stowarzyszenia
Jeżeli stowarzyszenie liczy 15 osób, to wszystkie powinny wziąć udział w zebraniu założycielskim. 15 osób to minimalna liczba członków wymagana przy zwoływaniu zebrania założycielskiego.
Spośród członków wybierani są członkowie komitetu założycielskiego oraz protokolant. Na zebraniu podejmowana jest uchwała o powołaniu stowarzyszenia oraz przyjmowany jest jego statut. Najlepiej, jeśli na tym samym zebraniu powołany zostanie zarząd stowarzyszenia oraz komisja rewizyjna. Tych wyborów można dokonać też później, ale wówczas trzeba będzie uiścić opłaty za zmianę wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
Rejestracja w KRS
Stowarzyszenie można zarejestrować w sądzie rejonowym, właściwym dla adresu siedziby organizacji. Druk stosowany przy zgłaszaniu stowarzyszeń to KRS W20 oraz KRS WF, KRS WK i KRS WM. Wszystkie te formularze służą do wskazania m.in. danych członków komitetu założycielskiego, reprezentantów stowarzyszenia, a także stosowane są do wykazania działalności gospodarczej prowadzonej przez organizację.
W sądzie należy złożyć również statut stowarzyszenia (w 2 egzemplarzach), listę założycieli zawierającą ich dane identyfikacyjne oraz ich własnoręczne podpisy, protokół z zebrania założycielskiego i wszystkich uchwał podjętych na tym zebraniu.
Działalność gospodarcza stowarzyszenia
Działalność gospodarcza stowarzyszenia, nie jest to jednak organizacja przeznaczona do wypracowywania zysków, dlatego wszystkie zarobione środki winny być przeznaczone na realizację celów statutowych organizacji. Jeśli członkowie zdecydują o prowadzeniu działalności gospodarczej, wówczas w sądzie należy złożyć dodatkowo:
wzory podpisów osób reprezentujących stowarzyszenie uwierzytelnione notarialnie albo złożone przed sędzią lub upoważnionym pracownikiem sądu,
- wniosek o wpis w rejestrze REGON (formularz RG-1),
- zgłoszenie identyfikacyjne do urzędu skarbowego (druk NIP-2) wraz ze wskazaniem właściwego naczelnika urzędu skarbowego,
- zgłoszenie do ZUS jako płatnik składek,
- dowód wpłaty za wniosek o wpis do rejestru przedsiębiorców.
Sąd działa podobnie jak urząd gminy, który przekazuje informacje o założeniu działalności gospodarczej do wszystkich urzędów nadzorujących. Tak również dzieje się w tym przypadku.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Dzięki audytowi energetycznemu firmy mogą zaoszczędzić 10 proc. kosztów energii
Dostosowanie się do zaleceń po audycie energetycznym może przynieść firmom oszczędność zużycia energii na poziomie 5–10 proc. – wynika z obserwacji firmy Enetech. Co więcej, zwykle nie wiąże się to ze znacznymi
Jak uchronić firmę od bankructwa?
W styczniu i lutym ubiegłego roku w Polsce wyrejestrowano ponad 50 tysięcy firm. W tym samym czasie działalność uruchomiło jedynie 40 tysięcy przedsiębiorców. Najgorzej dzieje się w sklepach detalicznych, a
ZUS zapowiada dalszą rozbudowę Platformy Usług Elektronicznych i inwestycje w kanały internetowe
Administrację czeka podobna rewolucja, co banki – tradycyjne placówki będą znikać, a e-usługi zdobywać coraz większą popularność – ocenia Witold Tomaszewski, ekspert branży telekomunikacyjnej. Liczba świadczonych e-usług nie jest jeszcze znacząca,
Zagraniczna podróż służbowa – jak ją rozliczyć?
Delegacje zagraniczne, podobnie jak te krajowe, rządzą się własnymi prawami. Pracownikowi oddelegowanemu w podróż służbową należy się zwrot kosztów poniesionych w związku z jej odbyciem oraz diety za każdy dzień,
Polska branża medyczna coraz bardziej innowacyjna
Branża medyczna będzie wykorzystywać coraz więcej nowinek technologicznych i innowacyjnych rozwiązań. Pozwalają one na szybszą diagnostykę, efektywną terapię i sprawną rehabilitację. Skoordynowana komunikacja z pacjentem, m.in. poprzez e-czaty czy wideoczaty, jest kluczowa dla kompleksowej
Elektroniczna faktura VAT – co musisz o niej wiedzieć?
Faktura VAT w formie elektronicznej może być wystawiana już od 2005 r. Dziś z możliwości jej wystawienia korzysta zdecydowana większość przedsiębiorców. Faktura VAT w formie elektronicznej jest bowiem bardzo prosta
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post