Kary za zwłokę nie są kosztem uzyskania przychodu
Choć kara za niedotrzymanie terminu wywiązania się z umowy nie jest ujęta w katalogu wyłączeń zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, to jednak nie można uznać jej za koszt uzyskania przychodu. Jednoznacznie wypowiedziały się organy podatkowe oraz sądy dwóch instancji.
Konsorcjum, które brało udział w budowie stadionu wykorzystywanego w trakcie mistrzostw UEFA 2012r., zawarło ze zleceniodawcą umowę z klauzulą zastrzegającą opłacenie kary pieniężnej za opóźnienia w pracach, a przy zwłoce dłuższej niż 35 dni klauzula przewidywała zerwanie umowy. Tak rygorystyczne warunki przyjęte zostały ze względu na niezwykłą wagę wydarzenia, z którym związane były prowadzone prace oraz bezwzględny wymóg zakończenia prac w wyznaczonym terminie.
Konsorcjum dopuściło się opóźnień, zatem musiało opłacić karę. Karę zamierzano wliczyć do kosztów uzyskania przychodu uzasadniając ten fakt, przeznaczeniem kary jako zabezpieczeniem źródła przychodu, oraz ochroną przed złą opinią na rynku budowlanym. Zgoda na zapłatę kary pozwalała utrzymać dotychczasowe stosunki z klientami i stwarzała szansę na nowe kontrakty. Jednocześnie konsorcjum powoływało się na art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w którym brak jest wyłączenia kary za opóźnienia z kosztów uzyskania przychodów. W katalogu wyłączeń jest co prawda kara i odszkodowanie za wadliwe wykonanie umowy, nie ma natomiast nic na temat opóźnień w pracy.
Do takiej opinii nie przychylił się Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu. Stwierdził on, że chociaż kara za opóźnienie nie jest wymieniona w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, to jednak nie jest ona kosztem podatkowym. Koszt podatkowy powinien mieć bezpośredni związek z uzyskanym przychodem. Zdaniem Dyrektora IS w Poznaniu kara za opóźnienie była związana z przychodem tylko pośrednio, gdyż wynikała z umowy mającej zapewnić przychód.
Interpretację fiskusa za prawidłową przyjął również Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu. Podkreślił on, że wydatek powinien być celowo poniesiony dla uzyskania przychodu, aby spełniać rolę kosztu podatkowego. Sąd uznał za prawidłowe stanowisko Dyrektora IS w Poznaniu, że kara za opóźnienie jest tylko pośrednio związana z przychodem.
Żadnych wątpliwości co do niemożności kwalifikowania kary za opóźnienie jako kosztów uzyskania przychodów nie miał też Naczelny Sąd Administracyjny, który w wyroku z 11 września 2013 r. (sygn. akt II FSK 2629/11) wskazał, że o tym, czy wydatek można zakwalifikować jako koszt podatkowy decyduje art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, nie zaś katalog wyłączeń zawarty w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Nawet 13 milionów podatników skorzysta na zmianach w Polskim Ładzie. Najbardziej zyskają osoby zarabiające 5–8 tys. złotych
Zmiany w Polskim Ładzie mogą się znaleźć w pracach Sejmu już na najbliższym posiedzeniu 11–12 maja. Porządek obrad może zostać uzupełniony m.in. o sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od
PIT 37 krok po kroku – jak wypełnić go prawidłowo?
Spoglądając na statystyki, łatwo stwierdzić, że najczęściej wykorzystywanym formularzem deklaracji podatkowej jest PIT-37. Sięga po niego ponad 80% podatników – głównie płacący podatek dochodowy od środków pochodzących z tytułu umowy
Utrata oleju zwolnionego z akcyzy grozi sankcją
Olej ciężki wykorzystywany do produkcji energii elektrycznej i cieplnej łącznie podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego. Jego wykorzystanie wyłącznie do produkcji ciepła lub odsprzedaż w tym samym celu uprawnia do stosowania
VAT-marża – używany towar, czyli jaki?
Podstawą opodatkowanie w procedurze VAT – marża jest różnica między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Tego rodzaju opodatkowanie mogą stosować podmioty
Duże sieci handlowe znaczącymi płatnikami podatku CIT w Polsce
Handel odpowiada za około 8 proc. wpływów z podatku od osób prawnych w Polsce, z czego 6 proc. to CIT od dużych sieci handlowych. Udział ten rośnie do 11 proc., jeśli doliczy się
Od dziś administracja skarbowa działa na nowych zasadach
1 marca wchodzi w życie ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Nowa struktura pozwoli lepiej zarządzać skarbówką, ma też poprawić efektywność kontroli podatkowych. Ta zmiana to krok w dobrym kierunku, ale ustawa powiela dotychczasowe
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post