Jak chronić logo firmy od strony prawnej?

Jak chronić logo firmy od strony prawnej?

W dobie rozkwitu e-commerce-u wiele firm zadaje sobie pytanie w jaki sposób mogą skutecznie ochronić swoje logo. Okazuje się, że sprawa nie jest tak oczywista na jaką wygląda. Wiele osób jest przekonanych, że prawo chroni ich już od chwili formalnego założenia firmy. To zbytnie uproszczenie. Ochrona bez formalnej rejestracji w Urzędzie Patentowym jest trudna do wyegzekwowania. Te wszystkie subtelności tłumaczę w tym artykule.

Na czym polega prawna ochrona marki?

Nazwa lub logo firmy może być objęte minimalną ochroną w oparciu o przepisy bez formalnej rejestracji. Chodzi tutaj o prawa autorskie czy ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ich największą zaletą jest to, że za taką ochronę nic nie musisz płacić. Wadą jest to, że informacja o właścicielu praw nigdzie nie jest odnotowywana. A to generuje potężne problemy z dochodzeniem roszczeń od naruszycieli. Jeżeli bowiem nie udowodnisz, że te prawa przysługują tobie spór przegrasz.

Ochrony logo na podstawie praw autorskich.

Łatwo powiedzieć, że logo jest chronione prawem autorskim. Trudniej udowodnić to w sądzie. Obecnie panuje moda na minimalizm. Jeżeli przejdziemy się po galeriach handlowych to zobaczymy logo wielu marek w postaci prostego czarnego napisu na białym tle. Przykładem niech będzie logo MOHITO, RESERVED czy EMPIK.

Jeżeli logo nie wykazuje indywidualnego charakteru przez swoją prostotę to przez sąd może być uznane za niespełniające definicji utworu. Na taką ochronę zasługują dzieła mające w sobie „bożą iskrę” czyli coś fantazyjnego. Ciężko jednak jasno powiedzieć gdzie ta granica oryginalności się zaczyna.

Zobacz również:

Ochrona logo poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym.

Jeżeli swojego logo nie zastrzegłeś w Urzędzie Patentowym to w ewentualnym sporze musisz udowodnić jaki był zasięg Twojej działalności albo, że przysługują Ci do niego prawa autorskie. W tym drugim przypadku musisz pokazać umowę na przeniesienie praw autorskich.

Prawa do znaków niezarejestrowanych są następstwem komercyjnej obecności marki na rynku. Czyli tam gdzie twoja firma działa, tam powinna być chroniona Twoja marka. To jednak ustala sąd w trakcie sporu w oparciu o dowody które przedłożysz. Tego problemu nie ma jeżeli zdecydujesz się na rejestrację znaku towarowego. Po przejściu całej procedury otrzymasz świadectwo ochronne gdzie będziesz wymieniony jako właściciel. Dzięki temu w sporze, a nawet na etapie przedprocesowym, możesz pokazać ten dokument i nikt nie będzie mógł kwestionować praw, które ci przysługują.

Rejestracja logo firmy z pomocą rzecznika patentowego.

Nie każde logo da się zastrzec. Twój znak towarowy nie może być podobny do już zastrzeżonych znaków Twojej konkurencji. Problem w tym, że określenie co jest faktyczną przeszkodą nie jest zadaniem łatwym. Przepisy nie wskazują gdzie jest granica podobieństwa po przekroczeniu której dochodzi do naruszenia prawa. To ustaliły sądy na przestrzeni ostatnich 20 lat w wyrokach.

Błąd na tym etapie może doprowadzić do tego, że po kilku miesiącach lub latach ktoś może zażądać od ciebie zmiany nazwy firmy. Da się tego uniknąć, ale musisz działać zanim takie problemy się pojawią. Po prostu skontaktuj się z rzecznikiem patentowym, który przed zgłoszeniem zrobi dla ciebie analizę prawną marki.

Dlaczego to takie ważne? Ponieważ jeżeli zlokalizuje kolizje to pokaże Ci jak ją można obejść. Możesz przykładowo dodać dodatkowe słowo do znaku lub poprawić szatę graficzną. Można również wybrać odpowiednią procedurę uzyskiwania takiej ochrony. Zamiast zgłaszać znak towarowy na UE można wybrać procedurę krajową na Polskę.

Co zyskujesz dzięki zastrzeżeniu logo w Urzędzie Patentowym?

O największej korzyści już napisałem – stajesz się autentycznym właścicielem swojej marki. Poza tym mając w ręku świadectwo ochronne możesz bez wchodzenia w spór usuwać oferty nieuczciwej konkurencji z zewnętrznych serwisów. Na Allegro wystarczy mailowo poinformować o numerze aukcji, która narusza Twoje prawa i pracownik serwisu szybko ją zablokuje.

Poza tym rejestracja uchroni Cię przed tym, że za twoimi plecami takie zgłoszenie zrobi Twój konkurent w branży. To jest właśnie w Polsce popularny sposób na przejmowanie cudzych marek. Kradzież marki nie jest naturalnie tak prosta, ale ta sytuacja wepchnie Cię w spory sądowe na lata. Chodzi o to, że będziesz zmuszony sporny znak towarowy unieważnić. Do tego czasu konkurent skutecznie może Cie blokować na rynku.

Rejestracja znaku towarowego daje również korzyści marketingowe. Od chwili uzyskania ochrony możesz legalnie posługiwać się symbolem R w kółku przy logo. A jako, że ten symbol występuje przy najbardziej rozpoznawalnych markach świata… ludzie utożsamiają go z wyższą jakością. To oczywiście nie prawda, ale wizerunkowo działa na plus firm, które swoje marki zastrzegły.

Rejestracja praw autorskich do logo firmy

Tutaj zmierzę się z powszechnym mitem. Ludzie widząc na wielu stronach symbol C w kółku oraz informację „wszystkie prawa zastrzeżone” uznają, że prawa autorskie się gdzieś rejestruje. To nie prawda. Prawo chroni twórcę już w momencie ustalenia dzieła nawet jeżeli jest w wersji jeszcze niedokończonej.

Aby tym prawem autorskim być chronionym nie trzeba swojego utworu nigdzie rejestrować. Musisz jednak zadbać o to, aby te prawa faktycznie przysługiwały tobie. Wiele osób popełnia ten sam błąd i zakłada, że skoro zapłacili grafikowi to są w posiadaniu praw do logo. Jeżeli jednak nie podpisali stosownej umowy to te prawa nadal zostają u twórcy. To o tyle ryzykowne na dłuższą metę, że twórca może postanowić unieważnić nam znak towarowy lub co gorsza sprzeda te prawa naszej konkurencji.

 

Previous Meble biurowe - czym się kierować podczas wyboru?
Next Jak wybrać odzież roboczą na lato w sklepie BHP?

Może to Ci się spodoba

Chmura może pomóc firmom dostosować się do nowych przepisów o ochronie danych osobowych

Za niecały rok wejdzie w życie unijne rozporządzenie RODO. Nałoży ono szereg nowych wymogów na firmy i organizacje, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe. Informacje o klientach będą musiały być pod szczególną ochroną, dlatego

Czy warto wyposażyć firmę w auto klasy premium?

Samochody osobowe z segmentu premium, pomimo wysokiej ceny ich zakupu, cieszą się sporym zainteresowaniem firm, a zwłaszcza dużych korporacji. Na ich zakup decydują się także najlepiej zarabiające osoby prywatne. Nabycie

Firmy nieprzygotowane na cyberzagrożenia z powodu braku specjalistów i niskich budżetów

Zbyt mały budżet i brak specjalistów o określonych kompetencjach w obszarze cyberbezpieczeństwa – to główne bariery, które utrudniają firmom ochronę przed atakami w sieci. Ponad połowa przyznaje, że nie jest w stanie wykryć i odeprzeć zaawansowanego cyberataku.

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post