Jak napisać dobry biznesplan?
Pierwszym krokiem każdego początkującego przedsiębiorcy, który posiada pomysł na dochodowy biznes i chce jak najszybciej powołać go do życia, jest skonstruowanie biznesplanu. Czy ten dokument jest faktycznie taki istotny? Co powinien zawierać dobry biznesplan?
Każdy biznesowy sukces powinien zostać dokładnie zaplanowany. Biznesplan to bardzo proste narzędzie, dzięki któremu przyszły przedsiębiorca już na wstępie pozna mocne i słabe strony swojej idei na dorobienie się fortuny. Nie wiesz, jak powinien wyglądać dobrze skonstruowany biznesplan? Sprawdź wzorcową zawartość dokumentu, bez którego nie należy otwierać firmy. Zobacz również najświeższe doniesienia ze świata biznesu na http://www.biztok.pl/biznes.
Po pierwsze: charakterystyka inwestycji
Dobry biznesplan powinien rozpocząć się od opisu planowanych inwestycji. Ta część to swoiste streszczenie najważniejszych działań, mających na celu utworzenie własnego interesu. Powinna być ona przygotowana w sposób rzeczowy i rzetelny. Opieramy się na faktach i podajemy konkretne dane – cel sporządzenia tego dokumentu, opis usług lub produktów, jakie będą przedmiotem działalności firmy, kwota niezbędnych środków pieniężnych na start, a także opis korzyści dla przyszłych klientów.
Po drugie: opis firmy
W tej części biznesplanu przedsiębiorca musi pokrótce przedstawić wszystkie najważniejsze dane swojego interesu. Prawidłowy opis zawiera nazwę firmy, zakres jej działań, życiorysy właściciela (lub właścicieli), podstawowe cele oraz ewentualne zasoby.
Po trzecie: produkt
Najważniejszym elementem funkcjonowania biznesu jest jego produkt. Dobry biznesplan musi zawierać opis tego, co przedsiębiorca chce wprowadzić na rynek. W tej części podaje się sugerowaną cenę, koszt produkcji, strategię wprowadzenia i późniejszej sprzedaży. Podobnie jak poprzednie części biznesplanu, tę również wypełniamy dokładnie i rzetelnie. Nie koloryzujemy rzeczywistości – opieramy się na faktach oraz zdrowym rozsądku.
Po czwarte: analiza rynku
Idealny biznesplan musi zawierać informacje o konkurencji. Ta część ma pokazać, jak firma młodego przedsiębiorcy wypada na tle innych działających już w branży. Warto w tym miejscu zaznaczyć, co wyróżnia powstający biznes od innych. Postawisz na nowoczesną technologię? A może proponowane przez Ciebie ceny będą znacznie niższe niż u lidera rynku? Analiza branży to istotne miejsce każdego biznesplanu. Często właśnie to miejsce pokazuje przedsiębiorcy, czy jego pomysł na firmę faktycznie ma szanse odnieść sukces.
Po piąte: analiza finansowa
Bardzo istotna część każdego biznesplanu. W pierwszej kolejności wskazuje się w niej źródła finansowania przedsiębiorstwa (np. dotacje unijne, wkład własny). Zapas finansowy zgromadzony przez założyciela biznesu jest w zasadzie niezbędny do wejścia na rynek (bez niego niemal niemożliwe jest chociażby otrzymanie kredytu w banku). Analiza finansowa to również stworzenie przewidywanych bilansów i strat. Nie trzeba chyba powtarzać, że i ta część powinna zostać skonstruowana uważnie i rzetelnie.
Po co robić biznesplan?
Przede wszystkim po to, by udowodnić bankowi lub inwestorowi, że powinni oni „ulokować w nas” swoje pieniądze. Biznesplan to również istotny dokument dla samego przedsiębiorcy – rzetelnie przygotowany już na wstępie oszacuje, czy dany pomysł na firmę ma w ogóle rację bytu.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Jednolity Plik Kontrolny – dlaczego warto zabezpieczyć się już dziś?
Elektroniczne kontrole urzędu skarbowego stały się już faktem – z dniem 1 lipca zaczęła obowiązywać ustawa, wprowadzająca w życie termin Jednolitego Pliku Kontrolnego, czyli JPK. Ta decyzja Ministerstwa Finansów ma
Tylko co dziesiąta firma korzysta z mediów społecznościowych
Z danych Komisji Europejskiej wynika, że w Polsce 8,4 proc. firm jest obecnych w social media. W porównaniu z 2014 rokiem to wzrost, ale niewielki. Wynik ten daje Polsce przedostatnie miejsce w UE. Średnia
Jak redukować wypłaty w małej firmie?
Aktualny kryzys skłania przedsiębiorców do ciągłego oszczędzania i liczenia się z każdym groszem. Wiele zakupów ogranicza się do minimum. Zwykle cierpią na tym bezbronni pracownicy. Jak skutecznie oszczędzać posiadając firmę?
Na czym polega Real-Time Marketing?
Real-Time Marketing jest strategią przewidującą reagowanie tak na wydarzenia, jak i zachowania odbiorców w czasie, który będzie maksymalnie zbliżony do rzeczywistego. Cel taki można osiągnąć dzięki systemowi Marketing Automation zajmującego
Pracodawcy szukają sposobów na zatrzymanie pracowników tymczasowych. Część z nich przejdzie na etat
Z końcem listopada upływa 18-miesięczny limit długości zatrudnienia pracownika tymczasowego u jednego pracodawcy. W wielu firmach, które opierają się w dużej mierze na pracownikach tymczasowych, może to oznaczać zmianę strategii zatrudnienia.
Jak wypromować start-up. Wszystko o reklamie nowych projektów biznesowych
Każdy kto zmierzył się z założeniem własnej działalności gospodarczej wie, że pomysł to dopiero początek biznesowej przygody. Czy zakończy się sukcesem, zależy od wielu czynników. Jednym z ważniejszych jest skuteczna
3 komentarze
Maciej90
02 sierpnia, 23:02JanW
02 sierpnia, 23:04dzik
07 sierpnia, 16:27