Jak przeprowadzić skuteczne delegowanie zadań?
Skuteczne przekazywanie obowiązków członkom zespołu to jedno z ważnych zadań każdego lidera. Wbrew pozorom nie jest to taka oczywista umiejętność, na której jakość nie musimy zwracać uwagi. Sposób delegowania zadań ma ogromne znaczenie. Jak robić to poprawnie? Wyjaśniamy.
Deleguj, czyli mądrze zarządzaj
Organizacja pracy zespołu polega na rozważnym manewrowaniu pomiędzy oczekiwaniami firmy a możliwościami pracowników. Menedżerowie często wpadają w pułapkę perfekcjonizmu i są tak skupieni na wynikach, że zamiast delegować zadania, wolą stosować mikrozarządzanie. Taka postawa jest jednak niekorzystna. Zniechęca pracowników do podejmowania własnych decyzji czy eksperymentowania i popełniania błędów, których analiza jest doskonałym narzędziem do nauki.
Menedżerowie nierzadko jednak chcą trzymać rękę na pulsie, ponieważ taka jest kultura organizacyjna w firmie. To przypadek, kiedy brak elastyczności, silny autorytaryzm i hierarchiczność w organizacji wydaje same złe owoce. Skuteczne delegowanie wymaga kultury organizacji wspierającej komunikację opartą na szacunku i empatii, ale także zrozumienia ambicji i kompetencji swoich pracowników. Nowe zadania mają rozwijać podwładnych i realizować cele organizacji. Warto więc zastanowić się, czy części obowiązków nie lepiej zautomatyzować, by pracownicy zajmowali się kreatywnymi zadaniami, które faktycznie przynoszą zysk firmie.
Zobacz również: https://impactinternational.com/pl/blog/skuteczne-delegowanie-zadan-w-organizacji
5W2H – delegowanie w pigułce
Nim jako menedżer zdecydujesz się przekazać zadanie współpracownikowi, warto, abyś uprzednio zastanowił się nad podstawowymi kwestiami dotyczącymi zlecenia. Metodę 5W2H można wykorzystywać nie tylko w działaniach wewnętrznych. Świetnie sprawdzi się także w ramach współpracy np. z freelancerami czy innymi podmiotami. 5W2H składa się z 7 pytań:
- What? Czyli co trzeba zrobić, czego dotyczy zadanie?
- Who? Czy osoba, którą wybraliśmy do wykonania zadania, jest tą odpowiednią?
- Where? Gdzie zadanie ma być wykonane?
- When? Termin realizacji. Musimy go wyznaczyć, aby realizacja zadania (czy też jego kamieni milowych) była określona i realna.
- Why? Dlaczego to zadanie jest istotne? Jak współgra z celami organizacji?
- How? W jaki sposób zadanie musi być wykonane? Jakich narzędzi potrzebujemy?
- How much? Jaki będzie koszt zadania?
Nie ma znaczenia, czy zadanie będzie delegowane podczas rozmowy, czy poprzez np. e-mail. Dokładne przygotowanie niezbędnych danych do wykonania zadania w znaczący sposób przyspiesza jego realizację. Nie skazuje jednocześnie na zadawanie pytań, których można by uniknąć.
Nieporozumienia podczas delegowania zadań bywają kosztowne. Osoba otrzymująca dany obowiązek może popełnić proste błędy, które będą wynikać np. z niedostatecznego zrozumienia istoty zadania. Ponadto zadania muszą być spójne ze strategią i celami całej organizacji, ponieważ zdolność operacyjna i efektywność firmy w realizowaniu potrzeb biznesowych zależy od jakości delegowanych zadań.
W Impact pomagamy organizacjom w ramach programów rozwojowych, które wspierają transformację kulturową. Ma ona wpływ na skuteczne realizowanie zadań takich jak delegowanie, które wymaga nie tylko kompetencji komunikacyjnych, ale także atmosfery zaufania i rozwoju w firmie.
Może to Ci się spodoba
FSM w zarządzaniu pracą mobilnych pracowników
Rosnąca liczba zadań realizowanych w terenie to dodatkowa potrzeba optymalizacji kosztów związanych z koordynacją oraz kontrolą pracy wykonywanej przez zdalnych pracowników. W sprawnym zarządzaniu firmą mają pomóc aplikacje webowe i
Kreatywność wśród najbardziej pożądanych cech na rynku pracy. Za kilka lat sztuczna inteligencja może to zmienić
Kompetencje miękkie wciąż plasują się w czołówce najbardziej pożądanych cech na rynku pracy, a firmy skarżą się zwłaszcza na niedobór pracowników charakteryzujących się twórczą postawą w myśleniu i działaniu. – Kreatywności możemy się nauczyć
Jak budować dobrą atmosferę?
Dobra atmosfera wśród pracowników oraz w relacjach z przełożonym to podstawa udanej współpracy. Na właściwe stosunki trzeba długo pracować i nieustannie dbać o i właściwy poziom. Duży wpływ na odpowiednią
Co czwarta osoba odczuwa presję odpowiadania na służbowe maile i telefony podczas urlopu
Przynajmniej dwutygodniowy urlop jest jednym z najlepszych sposobów zwiększania satysfakcji i efektywności pracowników. Tymczasem w Polsce – jak wynika z najnowszego badania Hays – 39 proc. specjalistów i menedżerów nie pamięta, kiedy ostatnio tyle wypoczywało, a
Restauratorzy szukają szans na odbicie po wielomiesięcznym zamknięciu. Rosnąca inflacja i zadłużenie wywołały wzrost cen w gastronomii
Ceny w restauracjach w ostatnich miesiącach wzrosły. To głównie efekt wyższych kosztów i droższych produktów oraz sezonu wakacyjnego. – Przedsiębiorcy muszą teraz podnieść ceny, żeby jak najszybciej spłacić zadłużenie, które powstało w czasie pandemii. To jest
Transport wewnętrzny w przedsiębiorstwie
Wiele przedsiębiorstw wykorzystuje w codziennej działalności urządzenia transportu wewnętrznego. Przenośniki transportują materiały o różnych parametrach i właściwościach. Dlatego różnią się one miedzy sobą. Podobnie różnią się poszczególne podzespoły napędowe i
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post