Prawa wynikające ze świadczenia stosunku pracy a śmierć pracownika
Jedną z cech wykonywania pracy jest to, że ma ono postać osobisty, to znaczy, że nie może go robić inna osoba. Po śmierci zatrudnionego stosunek pracy zanika.
Pracownik podczas wykonywania obowiązków uzyskuje różne prawa finansowe i świadczenia pieniężne. W momencie śmierci pracownika te prawa przekazane są na jego najbliższych.
W tej wątpliwości ustawodawca wprowadził różnice od ogólnie przyjętych zasad sukcesji.
Bliskimi uprawnionymi do wstąpienia w prawa pracownika w pierwszej kolejności są:
– żona lub mąż pracownika bez względu na to od tego czy spełnia zasady przyznania renty rodzinnej,
– osoby, które według odrębnych przepisów przepisami realizują warunki otrzymania renty rodzinnej, a nie są rzeczywistymi sukcesorami zmarłego.
Zyskanie praw pracowniczych jest niezależne od dziedziczenia zatem, gdy pracownik nie zamieścił w testamencie spadkobierców, nie ma to żadnego wpływu na możliwość uzyskania przez nich uprawnień.
W sytuacji, gdy brak jest żony, męża lub osób spełniających warunki do uzyskania renty rodzinnej, prawa majątku zostają przekazane do masy spadku i wtedy ulegają dziedziczeniu na podstawowych regułach wynikających z prawa cywilnego. Taka regulacja jest uzasadniona, ponieważ daje możliwość osobom z najbliższej rodziny zmarłego zapewnić określone środki, jakie jemu przysługiwały i wynikają ze stosunku pracy, bez przymusu oczekiwania na zakończenie postępowania spadkowego.
Joanna Walerowicz
www.biznesgazeta.pl
Może to Ci się spodoba
Godność zatrudnionego jest bardzo ważna
Podstawowym obowiązkiem każdego pracodawcy jest poszanowanie godności swoich podwładnych. Sprawa ta została opisana w Kodeksie Pracy, a dodatkowo stanowi fundament życia społecznego. Dlaczego godność jest tak istotna w kontaktach zawodowych?
Jak długo powinien pracować nieletni pracownik?
W świetle prawa osobą młodocianą jest dziecko, które nie skończyło jeszcze 18. roku życia oraz ma obowiązek nauki. Nieletnim należy się wiele praw i obowiązków związanych z wiekiem. Pracodawców, którzy
Kiedy można złożyć podanie o uchylenie mandatu?
Do obowiązków inspektora pracy należy badanie stosowania zasad opisanych w Kodeksie Pracy przez polskich przedsiębiorców. Gdy biznesmeni nie stosują się do rozporządzeń mogą otrzymać mandat karny za swoje przewinienia. Inspektor
Komu należy się skrócona norma czasu pracy?
Na rynku zatrudnienia jest wielu ciekawych, sprawnych i chętnych do pracy kandydatów. Nie można jednak zapominać o osobach niepełnosprawnych, które również chcą prowadzić aktywne życie zawodowe. Każdy przedsiębiorca, który przyjmuje
Czy pracując na umowie zlecenie należy się urlop i okres wypowiedzenia?
Jednym z rodzajów umów cywilnoprawnych jest umowa zlecenie. Nie jest ona umową o pracę, wobec czego nie odnoszą się do niej regulacje prawa pracy. Przepisy dotyczące tego rodzaju zatrudnienia znajdują
Jakie obowiązki ma pracodawca w momencie wypadku w pracy?
W momencie pojawienia się wypadku przy pracy każdy przedsiębiorca ma jasno opisane procedury, które są ujęte w Kodeksie Pracy. Do jego zadań należy także prowadzenie wykazu takich wydarzeń. Przede wszystkim

0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to skomentuj post