Kto odpowiada za mobbing w miejscu pracy?

Kto odpowiada za mobbing w miejscu pracy?

Definicja mobbingu została ujęta w Kodeksie Pracy, a przedsiębiorca niestosujący się do scharakteryzowanych norm jest zobligowany do poniesienia odpowiedzialności karnej.

Mobbing określa długotrwałe nękanie pracobiorcy i budowania w nim poczucia bezużyteczności w środowisku pracy. Najczęściej celem takiego zachowania przełożonego jest poniżenie i ośmieszenie pracobiorcy na tle kolegów z zakładu pracy. Ważne jest, że mobbing ma stosunek długoterminowy. Jednorazowy fakt ośmieszenia pracownika przez pracodawcę nie może być uznany za mobbing, ale także jest złamaniem norm Kodeksu Pracy.

Bez względu na to, czy nielegalnych działań dokonał manager, czy inny bezpośredni przełożony, odpowiedzialność za tego rodzaju momentu zawsze ponosi pracodawca, ponieważ to on dopuścił do takiej aktywności na terenie własnej firmy. Żądania ofiar mobbingu są różnorodne. W momencie stwierdzenia naruszenia zdrowia u poszkodowanego pracownika może on wnioskować o odszkodowanie gotówkowe. Jego stawka powinna zostać ustalona pomiędzy zaangażowanymi stronami. W praktyce, w obliczu mobbingu, pracobiorca najczęściej odstępuje od porozumienia o pracę, co jest jednym z zamierzeń osoby ją dręczącej.

Na przedsiębiorcy spoczywa obowiązek niedopuszczenia do mobbingu w jego zakładzie pracy, dlatego też to on osobiście musi wziąć odpowiedzialność, gdy taka sytuacja będzie miała miejsce. Oczywiście faktyczny sprawca może być ukarany za swoje uchybienia, ale zależy już to od jego pracodawcy. Najczęściej osoby poniżające podwładnych są pozbawiane natychmiast pracy.

Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.



* Wymagane

Dziękujemy za wypełnienie formularza!

Previous Czy warto być aktywnym na portalach poświęconych karierze?
Next Kasy fiskalne w każdej firmie

Może to Ci się spodoba

Kodeks pracy 0 Comments

Sprawiedliwość to podstawa działania pracodawcy

Każdy przełożony musi stosować się do przepisów umieszczonych w Kodeksie Pracy. Wśród nich jest dobre traktowanie każdego pracownika oraz tolerancje i równouprawnienie. Są to fundamentalne zasady konieczne do zachowania odpowiednich

Kodeks pracy 0 Comments

Około 90 tys. cudzoziemców pracuje w Polsce na podstawie ustaw covidowych. Ich pozwolenia na pracę mogą wkrótce stracić ważność

Koniec pandemii w Polsce będzie dla niektórych cudzoziemców oznaczał konieczność przedłużenia ważności pozwoleń na pracę i zalegalizowania pobytu. Również pracodawcy będą mieli tylko 30 dni na załatwienie formalności w urzędach. Eksperci radzą, by nie czekać

W przyszłym roku będą obowiązywać nowe przepisy Kodeksu pracy. Ograniczenia w umowach na czas określony

Za niecałe pół roku wejdą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Po podpisie prezydenta nowelizacja czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw. Nowe przepisy wprowadzą inne zasady zatrudniania w oparciu o umowę na czas określony. Pracodawca będzie

Kodeks pracy 0 Comments

Branża IT zatrudnia na kontraktach – na czym to polega?

Kodeks Pracy reguluje możliwości i sposoby zatrudniania pracowników, uściśla rodzaje umów. Sam sposób zatrudnienia uzależniony jest od pracodawcy i samego kandydata na dany etat. Oczywiście niezmiernie ważny jest sposób pracy,

Kodeks pracy 3 komentarze

Pracownik nie ma obowiązku odbierania służbowych SMS-ów i e-maili podczas urlopu

Pracodawca nie powinien wymagać, aby jego podwładny był dostępny podczas urlopu wypoczynkowego. W praktyce wielu pracodawców oczekuje jednak, że pracownik pozostanie w kontakcie telefonicznym czy e-mailowym, a pracownicy z różnych powodów akceptują ten

Kodeks pracy 0 Comments

Czym charakteryzują się organizacje związkowe?

Podstawowym przywilejem podwładnych, głównie pracujących w większych przedsiębiorstwach, jest formowanie organizacji związkowych. Powód zakładania osób jest jeden: ujednolicenie podwładnych wypełniających podobną profesję oraz zespołowe walczenie o poprawę standardów pracy. Jakie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to skomentuj post

Zostaw odpowiedź