Zmiana nazwy firmy – czy to możliwe?
Rejestrując działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej należy wskazać nazwę firmy. Jest to warunek konieczny do dokonania wpisu. Nazwa firmy nie może być tworzona w sposób całkowicie dowolny, istnieją bowiem przepisy prawa, które narzucają pewne rozwiązania przedsiębiorcy. Warto więc wziąć ten aspekt pod uwagę przy jej nadawaniu.
Elementy nazwy wymagane przez prawo
Nazwa firmy prowadzonej przez osobę fizyczną powinna zawierać jej imię i nazwisko. Dodatkowe elementy, dopuszczone zapisami Kodeksu cywilnego to np. pseudonim, określenie wskazujące na przedmiot działalności, inne elementy dowolnie wybrane. Nazwa nie może wprowadzać w błąd, czyli nie powinna zawierać np. opisu działalności nieprowadzonej przez przedsiębiorstwo, miejsca, w którym firma nie funkcjonuje, itp.
Nazwa spółki osobowej powinna zawierać imię i nazwisko przynajmniej jednego ze wspólników. Spółki kapitałowe zobowiązane są do umieszczenia w nazwie zwrotu określającego rodzaj spółki, np. sp. z o. o., S.A.
Zasadą jest, że w nazwie nie umieszcza się zwrotów obraźliwych, niecenzuralnych. W takich przypadkach przedsiębiorca może zostać wezwany do zmiany nazwy w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania.
Zmiana nazwy
Zmiana nazwy nie tylko jest możliwa, ale niekiedy bywa koniecznością. Taka sytuacja może mieć miejsce między innymi wtedy, gdy firma zmienia profil działalności. Jeżeli początkowo w nazwie znalazł się zwrot „Salon fryzjerski Anna Nowak”, a w trakcie działalności firma przebranżowiła się na świadczenie usług informatycznych, to rzeczą oczywistą jest, że pierwotny zapis wprowadza w błąd, zatem należy zmienić nazwę przedsiębiorstwa. Nawet wtedy, gdy nazwa mogłaby pozostać w niezmienionej postaci, gdyż dalej spełnia wymogi nałożone literą prawa, ale jej właściciel doszedł do wniosku, że niedostatecznie wyróżnia się na tle konkurencji, czy też jest źle kojarzona przez kontrahentów, również może dokonać jej zmiany.
Procedura zmiany nazwy firmy jest niezwykle prosta. Wystarczy w terminie 7 dni od wprowadzenia zmienionej nazwy złożyć wniosek o zmianę wpisu CEIDG-1. Spółki wpisane do KRS winny zgłosić aktualizację do KRS, do zgłoszenia dołączając uchwałę zgromadzenia wspólników bądź akcjonariuszy, zmieniającą nazwę firmy.
Zmieniając nazwę firmy nie trzeba wystawiać dokumentów korygujących do dowodów sprzedaży, czy innych dokumentów wystawionych przed dokonaną zmianą. Każdy z dokumentów, oprócz nazwy, zawiera też dane identyfikujące strony transakcji, w tym NIP, REGON, adres prowadzenia działalności itp., które umożliwiają rozpoznanie wystawcy faktur bez konieczności ich korygowania.
Jeśli poszukujesz informacji w zakresie finansowania przedsiębiorstw lub obniżenia kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to napisz. Postaramy się skutecznie doradzić i zaproponować najlepsze rozwiązanie.
Dziękujemy za wypełnienie formularza!
Może to Ci się spodoba
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością a odwołanie prokurenta
O spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością można mówić wiele. Są bardzo popularne w Polsce i chętnie wybierane przez samych przedsiębiorców. Okazuje się jednak, że nie wszystkie kwestie formalne są jasne i
Prace nad strategią rozwoju rynku kapitałowego nabierają tempa
Jeszcze w I kwartale 2019 roku rząd ma się zająć projektem strategii rozwoju rynku kapitałowego. Opracowany przez Ministerstwo Finansów dokument został już wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Zdaniem Marcina
Rząd zajmie się kolejnymi ułatwieniami dla przedsiębiorców
Kolejne projekty w ramach pakietu „100 zmian dla firm” trafią na posiedzenie rządu. Będzie to duża nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego, która ma przyspieszyć procedury, a także pakiet wierzycielski, który ułatwi przedsiębiorcom odzyskiwanie
Jakich praw muszą przestrzegać dziennikarze?
Dziennikarze są zobowiązani przestrzegać zasad etyki zawodowej swojego zawodu oraz zasad współżycia w społeczeństwie. Działają oni dla dobra społeczeństwa i narodu. Ustawodawca określił, że dziennikarz ma prawo do uzyskiwania informacji
Jak ubiegać się o reklamację w firmie kurierskiej?
Obecnie dużym zainteresowaniem cieszy się sprzedaż wysyłkowa. Przede wszystkim dlatego, ze wirtualni sprzedawcy oferują niszowe produkty oraz bardzo niskie i atrakcyjne ceny. Jednak przeszkodą w sprawnym zawieraniu transakcji jest kłopotom
5 cech dobrej kancelarii adwokackiej
W życiu każdego z nas przychodzi taka sytuacja, z którą ciężko jest się zmierzyć samemu. Jeśli chorujemy udajemy się do lekarza, aby postawił diagnozę i przepisał odpowiedni lek. Jeżeli natomiast
8 komentarzy
Maciej90
31 lipca, 22:38Lukasz17
04 sierpnia, 23:17Maciej90
04 sierpnia, 23:18Lukasz17
04 sierpnia, 23:18Maciej90
04 sierpnia, 23:20Lukasz17
04 sierpnia, 23:21JanK
05 sierpnia, 09:53ciołek
05 sierpnia, 14:31